26/1/2014 |
Programa: L'Europa Musical al Barroc. L'exuberancia del barroc orquestral al segle XVII
Lloc i dia:Auditori de Barcelona
Le Concert des Nations
Manfredo Kraemer, concertino
Jordi Savall, director
L’orquestra com un mer instrument més és fruit d’una llarga evolució que l’ha anat modulant. L’Escola de Mannheim al XVIII o l’espectacular creixement que tingué durant la segona meitat del XIX, afegint-hi nous instruments i músics, en van ser moments decisius en la forma actual però durant les dècades del XVII aquest conjunt estava definint la seva proposta inicial. Instruments provinents de diferents països van anar trobant-se per fixar la configuració de l’orquestra durant aquest període. Aquest és el marc al que Le Concert des Nations ens va remetre el passat 23 a l’Auditori.
I la forma que va prendre el concert va ser la del tour. Viatjant per la França, Itàlia, Alemanya i Anglaterra del XVII de la mà de Praetorius, William Brade, Guillaume Dumanoir, Jean-Baptiste Lully, Johann Rosenmüller i Purcell. Aquest nou concert del cicle ‘El so original’ va seguir el fil cronològic de 1612 a 1692 exposant l’exuberància del barroc orquestral, que explotava el gust pel contrast, per la polifonia, per la sorpresa, l’amor per la dansa. I aquest és el terreny on Savall excel·leix de fa temps. Acompanyat per amics de fa dècades, com el concertino Manfredo Kraemer o el sempre present Pedro Estevan ala percussió, ens van regalar una altra nit perfecta, bellament tancada als bisos amb una obra de Rameau que va requerir la divertida participació d’un públic que ja feia estona s’havia rendit.