2/9/2013 |
Programa: Matthias Goerne Sarah Christ
Lloc i dia:Schubertíada de Vilabertran. Canònica de Santa Maria
A l’antiga Grècia, el so de la flauta s’associava a Dionís i se li atribuïa la capacitat d’alterar l’ànim, mentre que la lira, lligada a Orfeu, ajudava a la tranquil·litat física i espiritual. L’arpa, que deriva de l’instrument òrfic, manté en certa manera aquesta potencial crida a la pau, sempre tan necessària. També ho són els lieder de Schubert que, a Vilabertran i en boca de Matthias Goerne, sembla que anticipen una tardor serena i plàcida. Aquest cop, el baríton alemany ha optat per incloure en el primer dels dos recitals els tres Gesaänge des Härfners, originals per a veu i arpa. Però les disset cançons restants d’aquesta inoblidable liederabend mantenien l’arpa com a únic instrument acompanyant, amb arranjaments esplèndids (de la mateixa Sarah Christ, meravellosa parella escènica de Goerne?)
Tothom ho sap (i no és profecia): un recital de Matthias Goerne va més enllà del que hom espera d’un concert. Summe sacerdot de la causa liederística, converteix la vetllada en un acte de ressonàncies gairebé religioses, a la qual es sumen els acòlits que fan cap a Vilabertran. Goerne, que no tan sols canta sinó que diu el text com el millor dels rapsodes, s’erigeix en un Orfeu que captiva i atrapa l’oient, mirant-lo amb uns ulls penetrants que acaben convencentte que canta per a tu sol. I aquest cop amb vint lieder seguits, sense pausa i sense partitura, i amb grans i inoblidables moments: Im Abendrot, Des Fischers Liegesglück, Nachtstück... senzillament sublim.