ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Bach en temps actuals

28/7/2013 |

 

Programa: Cor Staats-und Domchor Berlin

Lloc i dia:Torroella de Montgrí

 

Procuraré no dir mai com s'ha d'interpretar una peça o una mena de música perquè fer-ho pressuposa un dogmatisme que voldria evitar perquè, a més, comporta perjudicis reduccionistes. El cas és que divendres a Torroella, a la joiosament retrobada església de Sant Genís, uns nens amb unes veus precioses van començar a interpretar l'imponent cantata de Bach El temps de Déu és el millor de tots (o Actus tragicus, una preparació per a la mort amb la idea reconfortant que, un cop arriba, Déu empara en una nova i millor vida) mentre simulaven que parlaven per telèfon mòbil. Abans de la irrupció de la música, com si fos un joc, un dels nens preguntava des del cor: “On ets?” Una posada en escena que d'entrada podia desconcertar i fins desconcentrar quan els nens es movien per l'altar i feien el gest de no voler escoltar mentre cantaven el tenor (“Ah, Senyor, ensenyeu-nos a pensar que hem de morir, perquè en tinguem la saviesa”) i després el baix baríton (“Endreça casa teva; car ets mortal i no viuràs per sempre”).

En tot cas, s'hi havia de fer confiança perquè era una proposta del cor de la catedral de Berlín, una institució que ha transmès durant segles la música religiosa de Bach. Per què no podia ser transmesa d'aquella manera que conté una reflexió sobre com pot fer-se present i com es pot rebre la música de Bach enmig de la fressa i l'agitació del món contemporani? Una reflexió que qüestiona i alhora afirma que pugui fer-se present i ser rebuda. No només ho va afirmar, sinó que, diluint-se el desconcert inicial, ho va demostrar. Tanmateix, per fer-ho possible, s'havia de fonamentar en la bellesa d'unes veus acuradament instruïdes i dirigides (així ho fa Kai-Uwe Jirka) i una interpretació musical precisa, que va anar a càrrec de la formació Lautten Compagney, junt amb l'aportació de dos cantants notables: la soprano Nathalie Siebert i el jove baríton Ludwig Obst.

El concert, cinc quarts sense interrupció, va continuar amb més peces de Bach i una sèrie de Johann Rosenmüller (un altre músic barroc alemany) fins cloure amb un impressionant tema, Immortal Bach, del compositor noruec contemporani Knut Nysted (ara té 98 anys), per al qual les veus es van repartir als laterals de l'església. Al final, es va crear un llarg silenci abans d'una ovació immensa i convençuda.

 

 

 

 

 

 


Imma Merino
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet