ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

La Passió segons Sant Mateu per Mc Creesh al Palau

Una passió fada

10/4/2004 |

 

El director anglès Paul Mc Creesch va oferir el tradicional concert de la Passió segons sant Mateu, de J.S. Bach, que cada any organitza «la Caixa» per Setmana Santa. Com a particularitat, enguany els vuit solistes no solament interpretaven les àries de l'obra, sinó que, a més a més, cantaven les parts corals. Aquesta és una opció defensada pel pianista i director nord-americà Joshua Rifkin. Segons aquest musicòleg, Bach interpretava d'aquesta manera les passions quan les va compondre a principis del segle XVIII.
Aquesta tesi, però, no s'acaba de sustentar: per quin motiu haurien d'interpretar les dones un cor que està previst en la partitura per a nens?
La manca d'un cor potent en una obra sacra com la Passió segons sant Mateu resulta un pèl sorprenent: d'una banda fa una sensació desagradable de precarietat no només visual, sinó també sonora. Malgrat tot, s'ha de dir que el conjunt dels vuit solistes van atacar tots els passatges amb prou força i domini per fer oblidar als auditors aquesta mancança.
La soprano Mhairi Lawson va substituir Deborah York, que estava indisposada el dia del concert. Lawson, especialitzada en música escocesa i italiana del segle XVIII, va estar esplèndida en la seva interpretació, així com la soprano Julia Gooding. El recitatiu Wiewohl mein Herz in Tränen schwimmt i l'ària Ich will dir mein Herze shenken, en la primera part van ser especialment emotius.
També va arribar a tocar la sensibilitat del públic el contratenor Daniel Taylor, que es va lluir sobretot en l'ària Erbarme dich, de la segona part. Taylor és actualment un dels contratenors més sol·licitats i ha interpretat la Passió segons sant Joan, amb Andrew Parrot, entre d'altres.
El baix anglès Peter Harvey va interpretar el paper de Jesús presentant un personatge molt humà i tendre, seguint els textos de l'evangeli de sant Mateu, un Jesús, val a dir, molt diferent del de la Passió segons sant Joan, més distant i hieràtic.
El públic va ovacionar el gambi
sta Reiko Ichise i l'orquesta integrada pels vint-i-cinc músics que formen el Gabrieli Consort. Mc Creesh va oferir una Passió segons sant Mateu rigorosa i convencional, un punt fada, amb passatges més reeixits en la segona part. El públic va seguir amb atenció el desenvolupament de la història de la crucifixió de Jesús, tot seguint els textos sobre els quals es basa la composició de Bach.
Valèria Gaillard
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet