ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Dits alats

26/3/2013 |

 

Programa: András Schiff

Lloc i dia:Palau de la Música

 

Especialista en el piano del classicisme, i amb una especial predilecció per Mozart i Schubert, l’hongarès András Schiff no va incorporar les sonates de Beethoven al seu repertori fins fa aproximadament deu anys. El seu apropament al músic de Bonn es basa precisament en l’estètica clàssica, amb articulacions netes, so transparent i esfumatures tímbriques.

A. BOFILL András Schiff durant el recital al Palau de la Música

Completament allunyat de qualsevol amanerament, Schiff es pot permetre el luxe de passejar-se pel teclat gràcies a uns dits alats, que planen damunt del piano amb una naturalitat aclaparadora, de les que emocionen.

El seu recital a la temporada Palau 100 era de risc, començant per la llargada i per la quantitat d’obres presentades: set sonates beethovenianes escrites entre 1795 i 1801, just abans de la inflexió romàntica. Hi va haver plats forts, molt esperats, com les sonates núm. 12 op. 26, la núm. 14 en do sostingut menor o la Pastoral ( núm. 15, op. 28), que formen part de la literatura pianística indispensable per entendre l’evolució de la forma sonata i també de l’instrument com a mitjà expressiu. En aquestes i en la resta de peces, Schiff va oferir sengles lliçons magistrals. Hi van ajudar aquells dits alats, i el domini tècnic, però sobretot la voluntat comunicativa. Un Palau gairebé ple va agrair-li la feina feta, tot i la simfonia de tos i refredats mal o gens dissimulats, a més d’algun emprenyador telèfon mòbil.


Jaume Radigales
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet