20/3/2013 |
Programa: Gustav Mahler Jugendorchester i el pianista Leif Ove Andsnes
Lloc i dia:Palau de la Música
El pianista Leif Ove Andsnes, debutant a la sala, va ser l'altre gran triomfador d'una vibrant vetllada amb la seva interpretació, a la primera part, del 'Concert per a piano i orquestra número 4' de Beethoven.
Els mateixos músics s'abraçaven entre si al final de la superba recreació de la setena del geni de Bonn, alhora que homenatjaven el mestre picant amb els peus a la tarima de l'escenari per demanar-li que tornés a saludar. Blomstedt, feliç per la complicitat dels seus deixebles, desviava l'atenció cap als intèrprets assenyalant solistes i les diferents seccions per ressaltar el seu treball al servei d'una idea coral.
Els espectadors no es van cansar d'aclamar-los. I és que la del dilluns va ser una d'aquelles nits en què la música es converteix en una celebració. I també la de la constatació d'un projecte ben dissenyat, eficaçment recolzat amb patrocinadors, entre ells el Consell Europeu, i amb una idea central clara sobre els seus objectius. Fundada fa 27 anys a Viena per iniciativa del seu actual director titular, Claudio Abbado, la Gustav Mahler Jugendorchester, es manté fidel a la seva línia d'actuació. Els seus músics no sobrepassen els 26 anys, però són seleccionats per experts en successius càstings amb 2.000 candidats que concorren a la convocatòria en 25 ciutats europees.
El resultat és una renovació constant d'aquesta formació, que va néixer per unir els joves intèrprets austríacs amb els de les veïnes Hongria i la que, llavors, era Txecoslovàquia. Avui dia l'orquestra reuneix músics de tot Europa i és planter de les grans formacions que troben a la Gustav Mahler solistes per renovar les seves plantilles.
El millor que es pot dir sobre la seva actuació dilluns a la nit és que van sonar com a veterans, però amb la frescor i l'energia, contagiada al mateix director, pròpia de la seva talentosa joventut. La seva interpretació de la setena va respondre a les expectatives i no hi va haver caigudes en l'homogeneïtat de so. Blomstedt va temperar a la perfecció l'impuls d'aquests intèrprets, i els va portar a un perfecte encaix amb gran protagonisme de la poderosa secció de corda i els vents.
El pianista Ove Andsnes es va sentir còmode i segur al seu costat en la interpretació d'un concert de piano, que forma part del seu projecte de gravar la integral dels de Beethoven. En una peça que dóna protagonisme al solista va demostrar perquè està considerat com unes de les millors aparicions d'instrumentistes del teclat i, davant les mostres d'entusiasme del públic, es va veure obligat a oferir una propina.