La Passió segons Sant Mateu per Kuijken a l'Auditori d'Andorra
De nou, el diàleg sagrat
29/3/2004 |
'La Passió segons sant Mateu' va omplir l'Auditori Nacional.
La Passió segons sant Mateu, una de les peces cabdals de la música sacra, el drama religiós --o simplement humà contra el dolor i la injustícia--, va tornar a congregar un públic massiu a l'Auditori Nacional en el tradicional Concert de Setmana Santa de la Fundació CaixaBank. L'obra de Bach manté la seva capacitat de convocatòria com es va demostrar ahir amb l'establiment d'un doble diàleg: el dels cors i l'orquestra i el dels artistes de l'escenari i el públic assistent.
La Petite Bande, la formació fundada el 1972 per Sigiswald Kuijken, va tornar a Andorra (havia passat per la Temporada de la capital amb els Concerts de Brandenburg de Bach) i va presentar una versió que volia ser el màxim de depurada i fidel a l'original. D'aquí la interpretació amb instruments d'època i l'estructuració del grup de solistes en dos cors de quatre cantants a la manera dels contemporanis del compositor.
Bach va coordinar, segons els investigadors, unes 25 representacions de passions. La Passió segons sant Joan, estrenada el Divendres Sant del 1724, es va presentar quatre cops fins al 1749 i es va anar alterant. En canvi, La Passió segons sant Mateu es va interpretar de manera gairebé idèntica cinc cops. Això ha fet concloure als especialistes que mentre la primera va ser
"una entusiasta obra experimental", La Passió segons sant Mateu va ser un "treball harmoniosament complet, madur". Bach també va compondre una Passió segons sant Marc que es va perdre. De tota manera, els programadors i músics sempre han preferit oferir al públic La Passió segons sant Mateu. Fins ara a Andorra ho han fet formacions com Bach Collegium Japan, l'Orchestra and Choir of the Age of Enlightenment i The Sixteen, entre altres.
El Periòdic d'Andorra