21/2/2011 |
Programa: Obres de Beethoven, Schumann i Rachmaninov
Lloc i dia:Teatre Principal de Sabadell. 18-2-2011
Beethoven: Variacions sobre un tema de Die Zauberflöte WvO 46
Schumann: Fantasiestücke Op. 73
Rachmaninov: Sonata per a violoncel i piano Op. 19
Teatre Principal de Sabadell. 18-2-2011.
Duo Dyedikov-Barahona.
Joventuts Musicals de Sabadell va presentar el duo format pels joves Maksym Dyedikov i Juan Barahona amb l’evidència que el violoncelista ucraïnès pot esdevenir un artista intens i expansiu allà on Barahona serà elegant i contundent. Guanyadors del Concurs Paper de Música de Capellades 2010, els dos artistes que són una garantia de futur. Deydikov ho és perquè inicia una projecció que li envigorirà la personalitat, convertirà la pressió en tensió i li atorgarà la rotunditat que s’albira en ell. Barahona, en canvi, ho és mentre no descuidi una seguretat i una estructuració formal de les obres que el converteixin en líder de conjunts de cambra. La ultra intensa, exigent i agraïda Sonata per a violoncel i piano Op.19 de Rachmaninov va induir considerar-ho així.
La seva va ser una lectura concatenacionista en la mesura en què el sentit intel•lectual de la interpretació no es centrava en la consciència i espaialitat de la macroestructura. Al contrari, el plaer musical s’obtenia de l’organicitat i la fluïdesa d’una escolta emocionant per la calidesa i un entusiasme gens renyits amb la qualitat tècnica. Exceptuant uns rudes pizzicatti o la poca nitidesa d’alguns passatges de l’exigent part pianística, el nivell va ser altíssim. Cal destacar l’èmfasi en elements agògics de l’Scherzo, el fraseig del tema principal de l’Allegro final i el lirisme serè desplegat a l’Andante. Traces que també van aplicar a la transcripció del Preludi en Fa major Op. 2 equiparant-lo a una vocalise òrfica. Poc més se’ls podia demanar. A la primera part, les beethovenianes Variacions sobre un tema de La flauta màgica WvO 46 i les Fantasiestücke Op. 73 de Schumann van ser un precedent de la correcció, bona articulació i cantabilitat d’una música abordada sense preciosismes.