ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Fulgors finals

27/5/2010 |

 

Programa: OBC. Eiji Oue

Lloc i dia:L'Auditori

Això s'acaba. Eiji Oue encara la recta final a l'OBC amb un penúltim programa de pur lluïment orquestral, idoni per a les seves característiques. Com sovint passa amb el director japonès, l'anècdota pot amagar l'essencial, i en aquest cas seria un error centrar-nos en el discurs, no dubtem que sincer, però caòtic, amb què va presentar una inesperada propina, una peça per a piano a quatre mans que Leonard Bernstein li va dedicar. Preferim quedar-nos amb el record de la lectura impetuosa alhora que afectuosa del Don Juan de Strauss.

La sessió va arrencar amb l'últim exemple dels catalans a Amèrica que conformava una difusa línia temàtica de la temporada. El Nocturno sevillano d'Agustí Borgunyó empra sense manies manta tòpics espanyolistes refregits amb habilitat en una partitura atmosfèrica més que no pas memorable.

Si l'aperitiu va ser lleuger, el plat principal va tenir totes les calories desitjables. A diferència dels turistes estressats que volten a tota velocitat pels museus, interessats a veure en el mínim de temps el màxim d'obres mestres, Oue va preferir contemplar tota l'estona que calgués cadascun dels Quadres d'una exposició de Mussorgski.

El refinament i la policromia de l'orquestració de Ravel van brillar gràcies a l'acurada planificació de dinàmiques, temps i estrats de la batuta, en una versió espectacular, que no gratuïta (Samuel Goldenberg und Schmuyle es va desplegar sense hipertròfia dialèctica, i La Grande Porte de Kiev, amb una noblesa aliena a tot excés bombàstic). L'OBC ha arribat a un tal grau de simbiosi amb el seu titular que incrementa l'impacte d'aquests últims fulgors.


Xavier Cester
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet