ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Miralls diferents

25/5/2010 |

 

Programa: Tafelmusik. R. Brautigam, piano. Dir: B. Weil.

Lloc i dia:Palau de la Música

Impecable concert del grup Tafelmusik dirigit pel veterà Bruno Weil, una vetllada d'aquelles en què el gaudi predomina i s'imposa a l'anàlisi crítica. Només es pot rondinar per una durada de poc més d'una hora, la que sumen l'obertura de l'òpera Idomeneo, el Concert núm. 20 per a piano de Mozart i la simfonia El rellotge de Haydn suplementada amb l'andante que dóna nom a la simfonia La sorpresa.

El programa confrontava l'entrecreuament de dos compositors que componien a Viena en la cúspide de la fama: Haydn, que va dur el passat al màxim esplendor en obres com aquesta simfonia que data del 1794 i l'esdevenidor burxant per trencar motlles onze anys abans en el preromàntic concert KV 466 de Mozart.

El grup canadenc, fundat el 1979, va enlluernar per la ultraprecisa articulació que tradueix en soltesa i per l'acoloriment d'un so dosificat en grau infinitesimal per l'alemany Bruno Weil, que el concerta habitualment i aconsegueix que resultin cabdals, per exemple, una entrada puntual del segon oboè o el protagonisme de la flauta a l'andante de la simfonia. Pinzellades aplicades una a una dintre de la trama de cada moviment i contrast entre ells, com en la sofisticada galanteria de l'esmentat andante i la rusticitat de les picades d'esclop al minuet.

El pianista holandès Ronald Brautigam va tocar el concert de manera intensa i urgent amb un sensacional fortepiano d'època. Un cop superada la sensació de sordina i meravellosament acompanyat per Weil, va seduir amb una lectura d'alt voltatge, quasi declamatòria als moviments extrems. El teclat ja s'integrava a l'obertura i el concert va arrencar de sobte encadenat sense pausa.


Xavier Casanoves Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet