10/12/2009 |
Programa: Obres de Massana, Verdi i Wagner
Lloc i dia:Teatre Kursaal de Manresa
Teatre Kursaal de Manresa 9-12-2009. Maribel Ortega, soprano. Josep Fadó, tenor. Carles Daza, baríton. Marta Pujol, piano.
Comença a ser freqüent que les províncies cobreixin l’expedient del que grans centres com l’endogàmic Liceu barceloní desatenen. Si la sarsuela és un cas balderament denunciat, els homenatges a insignes artistes que van dedicar la vida a la seu és un altre. Per això cal felicitar a Ovidi Cobacho i al Teatre Kursaal de Manresa en el seu memoràndum de l’escenògraf Josep Mestres Cabanes (1898-1990), un dels artistes insignes en època dels empresaris Mestres Calvet i Antoni Pàmias. La vetllada va vestir amb elegància i austeritat el simple recital gràcies a una escenografia i un ciclorama amb projeccions dels treballs i fotografies de l’artista. Entre els números musicals es van inserir comentaris i records de la filla de l’artista, Isabel Mestres, que va oferir el seu entranyable, lúcid i enèrgic testimoni. A més, fins al gener hi ha una interessant exposició complementària.
El punt fort va ser la selecció de fragments de l’òpera Canigó (1953) del jesuïta Antoni Massana (1890-1966). Una obra que assimila tendències avantguardistes (amb lleus parentescs amb Montsalvatge), certa herència modernista i els preceptes de l’escola nacionalista amb la inclusió d’ elements folklòrics desdibuixats per la via d’ un llenguatge complex i una estètica àrida. Així cal reconèixer la professionalitat dels tres solistes demostrada des dels sprechgesang fins als contrasts de registres en una partitura amb abusives modulacions. La segona part va incloure una selecció de l’ Aida verdiana i títols de Wagner, emblemes de les creacions de Mestres Cabanes. Va sobresortir l’ spinto vocal del Radamés de Josep Fadó, el lirisme del baríton Carlos Daza a la Cançó de l’estel de Tannhäuser i l’atreviment de Maribel Ortega amb la Mort d’ Isolda després de tan exigent recital. Llàstima que es programés entre setmana, coincidint amb un partit del Barça, fenomen que des del triplet, és una causa de desercions en concerts.