9/12/2009 |
Programa: Banda Municipal. Katia Novell, violí. Dir: Franz-Paul Decker.
Lloc i dia:L'Auditori
Tot solucionant el bloqueig que impedia el retorn de Franz-Paul Decker a Barcelona, la invitació de la Banda Municipal ha propiciat el seu retrobament amb la ciutat i aquells que el veneraven com a artífex d'una espectacular propulsió de l'OBC en el rànquing europeu. El final feliç passa pel seu pòdium.
El concert va començar amb els sapientíssims arranjaments de Joan Lamote de Grignon per a La gruta de Fingal i el Concert per a violí de Mendelssohn de qui es commemora el bicentenari. La qualitat de l'obertura denotava un clarificador treball previ d'un director que volia només suggerir la màxima potència. Un bon començament perllongat amb l'atenuació de l'acompanyament per tal de no tapar el violí de Katia Novell en els registres central i greu. Plàcida i correcta, la barcelonina construeix el Concert a partir de l'andante que va sonar esplèndid sobre el fons de clarinets amb uns moviments extrems que maldaven per a compensar l'equilibri estètic.
Els plats forts van arribar amb la simfonia de l'òpera Mathias el pintor, de Hindemith -tan millor homenatge a la primera dècada del nou Liceu que el desangelat Trovador que s'hi programa!- i la Dansa dels set vels de Salomè. La Banda Municipal s'hi va mostrar dúctil i brillant dirigida sense cap concessió. En Strauss es va assolir la comunió absoluta amb un resultat emocionant que concentrava tot el decadentisme centreeuropeu amb l'atenció posada en la fenomenologia de l'instant. Cal ser gran com el mític Celibidache per esmicolar i refer una obra amb tant detallisme tot realçant-ne l'entitat global. Una lectura profunda, atuïdora, memorable.