ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

A la tercera

8/6/2009 |

 

Programa: Lluís Avendaño (piano)

Lloc i dia:L'Auditori

 

Lluís Avendaño es va fer ovacionar en Iberia, la summa pianística d'Isaac Albéniz que tanta basarda feia al gran Arthur Rubinstein. El pianista barceloní la va tocar amb inesgotable exigència i energia, una orgànica visió de conjunt i un bagatge tècnic a l'alçada dels endimoniats requeriments. Només li retrec que autoritzés el públic a aplaudir entre peces i un superflu joc de llums amb fluctuacions d'intensitat i canvis de color. En unes sinestèsies talment skriabinesques, Evocación va sonar, per exemple, banyada en una llum quasi infraroja; Málaga, en tons blavosos, i Jerez, tenyida de púrpura.

Per afrontar Iberia calen punts de referència com la lectura tensa i abstracta d'Orozco amb alguna de les acolorides i vitalistes de De Larrocha. Amb aquest bagatge es fàcil advertir les alternatives d'unificar els números i les de diversificar-los. Avendaño afavoreix la primera quan tendeix a l'espectacularitat potenciant l'envitricollada base dansant damunt dels perfums.

Iberia s'articula en quatre quaderns tripartits i només cal advertir com es toca el primer per copsar com el pianista aborda el cicle. Avendaño va palesar la seva visió integradora i l'atuïdora suficiència per resoldre alguns lapses. Si controla la propensió a magnificar els finals, la seva Iberia passarà als annals. Bravo!


Xavier Casanoves Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet