28/1/2009 |
Programa: Concert dels guardonats al Concurs Viñas
Lloc i dia:Gran Teatre del Liceu
Per segon any consecutiu, el jurat del Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas ha decidit declarar deserts els dos primers premis masculí i femení. Sense conèixer el desenvolupament de les eliminatòries i de la final, és difícil calibrar si la decisió ha estat filla d'un excés de rigor o de la realitat del panorama vocal actual, més propici a l'aurea mediocritas que a l'excel·lència més engrescadora. En tot cas, en el concert de cloenda els cantants premiats van evidenciar prou mèrits per justificar la seva presència en el palmarèsoficial.
Mereixia més Iekaterina Isaixenko el segon premi que el tercer? La soprano russa va signar amb Rusalka un dels moments més poètics de la vetllada, però Kishani Jayasinghe va mostrar l'abast d'una veu un punt velada però manejada amb total seguretat en un colpidor My man's gone now de Porgy and Bess. Els dubtes van ser inexistents en el capítol masculí, on Roger Padullés, l'artista més fet (o, si es prefereix, més madur) del concert, va justificar amb escreix el seu segon premi: una línia immaculada i una emoció sense desbordaments sobrers com a Faust i Lenski van tancar de forma excel·lent (tot i que una mica anticlimàtica) la sessió.
Un altre tenor, el coreà Hyojong Kim, va desplegar una extrema elegància en el cant, mancada només de l'escalf expressiu que l'hauria pogut impulsar més enllà del tercer premi.
Entre els guardons extraordinaris destaquen tres mezzosopranos de qualitats complementàries: la gràcia i la fluida coloratura de Carol García, el timbre mòrbid de Valeria Tornatore i la rotunditat de la joveníssima Alisa Kolosova. Per contra, si l'insípid baríton Sung-Hwa Hong és el millor en la categoria oratori-lied, això vol dir que el procés de desertificació vocal és pitjor del que temem.