25/6/2008 |
Programa: Simfonisme català. OBC. Dir.: Manel Valdivieso.
Lloc i dia:Auditori
L'OBC segueix tractant la contemporaneïtat com una quota indefugible. Quan interessa la desestructuració i l'arruga resulta tan bella com l'abstracció en pintura o l'agressivitat en arquitectura, la modernitat musical segueix sent la seva assignatura pendent a despit d'una idoneïtat màximament competitiva en aquest sector.
Sota l'esforçada batuta de Manel Valdivieso ho confirma aquest programa fora de temporada amb obres molt entenedores -i aplaudides- de Salvador Pueyo i Carles Guinovart, complementades per les Impressions camperoles de Joaquim Serra (1907-1957), escrites per a cobla, estrenades el 1927 i ampliades a versió orquestral.
La Simfonia del barceloní Salvador Pueyo (1935), un encàrrec de l'OBC, és un tríptic que es centra en l'essencialitat d'un concentrat material temàtic i deixa clars intencions i recursos. Capta l'interès i aconsegueix que la gran orquestra llueixi amb un segon moviment formidable per l'articulació d'un discurs de frases curtes sobre un fons harmònic en mutació permanent.
Una obra classicitzant i austera en contrast amb l'exuberant Moviment simfònic «Le tombeau de Gustav Mahler» del seu conciutadà Carles Guinovart i Rubiella (1941), copiós, proteïforme i multifacètic i tot un document dels inicis simfònics del compositor als voltants de 1975. Amb un llenguatge especulatiu puja, baixa i giravolta i va del murmuri al cataclisme, i genera una sensació de catarsi en contrast amb el majestàtic equilibri de Pueyo. L'oposició Mahler-Bruckner en seria un bon precedent.
Un volenterós concert a recuperar en temporada regular dirigit per Valdivieso amb autoritat i massius resultats.