El Messies participatiu
Goliat vencedor
24/12/2007 |
Händel: El Messies, THE NORWEGIAN SOLOISTS' CHOIR. PARTICIPANTS INDIVIDUALS. EUROPA GALANTE. DIR: FABIO BIONDI. PALAU DE LA MÚSICA, 18 DE DESEMBRE.
Què fan trenta instruments barrocs enfrontats a mig miler de cantaires? Doncs deixar-se aclaparar per a delit d'un públic que copsa l'excepcionalitat estereofònica de la convocatòria. La Fundació La Caixa organitza aquest Messies participatiu des del 1995 i ha encomanat el d'enguany al grup Europa Galante que dirigeix Fabio Biondi i a Montserrat Meneses i Pablo Larraz com a competentíssims directors preparadors locals.
Des de la Renaixença, Catalunya és terra adobada per al cant coral i aquest oratori s'ha erigit com una fita d'aquest conreu col·lectiu tan ric de connotacions socials i artístiques.
Alternant l'arc i la batuta, Biondi va oferir la versió primigènia (la de Dublín que no incorpora fustes i trompes) dinamitzada amb tremp operístic i temps adequats al grau de dificultat coral; tot presidit per un clar sentit de la forma. Al marge de la fulgurant qualitat de la gegantina massa coral, el punt de referència va raure en la finor del clave i el llaüt com a nucli del baix continu i en el Norwegian Soloist's Choir amb sis sopranos d'angelical puresa. Entre els solistes van causar bona impressió la soprano sud-coreana Sunhae Him i el tenor romà Carlo Allemano per damunt de la contralt Marina de Liso, molt pendent de teatralitzar, i el baix Roberto Abbondanza, de vocalitat dubtosa en les agilitats.
El gran cor va cantar obedient, dotat d'eficaços mecanismes interns de cohesió i autoregulació i amb un entusiasme que fa posar la pell de gallina. Gran èxit amb repetició d'un Al·leluia encara més espectacular.
Xavier Casanoves Danés
Avui