ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

El Quartet Casals a Ibercàmera

Per ànima i actitud

6/12/2007 |

 

Ibercàmera, QUARTET CASALS. PALAU DE LA MÚSICA, 3 DE DESEMBRE

El Quartet Casals compleix deu anys definits com d'eufòries i esculls amb el premi Ciutat de Barcelona i el Nacional de música com a prova de reconeixement local. El 1997 iniciaven la tasca i l'any següent ja tocaven la integral de Schubert. El 2000 guanyaven el Concurs de Londres i el 2002, el d'Hamburg. S'han presentat al Wigmore Hall, a la Philharmonie berlinesa, al Concertgebouw, al Festival de Salzburg, al Carnegie Hall, amb aclamacions a Viena i una gira pel Japó perquè res no manqui en la trajectòria. Exigència basada en la noble actitud dels eterns aprenents combinada amb una voluntat pedagògica que els vincula a l'Esmuc, dades biogràfiques que revaliden en cada concert amb vibracions de perfeccionisme i plenitud.

En aquesta ocasió commemorativa van tocar el Quartet op. 33/5 de Haydn, l'alambinat núm. 4 de Bartók i La mort i la donzella de Schubert, peça per a ells emblemàtica. Alt nivell a frec de la perfecció en l'equilibri de les línies i els harmònics i entre lirisme i vehemència. Abel Tomàs resulta més apol·lini com a líder que la propulsiva Vera Martínez i el violoncel d'Arnau Tomàs segueix sent el factor diferencial secundat per la viola estabilitzadora de Jonathan Brown.

El súmmum es va assolir en Bartók -on recomanaria mil·limetrar la duració de les pauses en un joc encara més intencionat- i en les variacions sobre la cançó schubertiana on la Mort, sovint copsada en l'imaginari germànic com un personatge masculí, festeja una noia amb paraules persuasives. Com a regals, un Txaikovski congruent amb l'esperit tanàtic del cèlebre lied i una polca de Xostakóvitx en clau sardònica.

Xavier Casanoves Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet