ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Camilo interpreta Gershwin amb l'OBC

Doble reclam

27/3/2007 |

 

Els cicles s'ofereixen per fidelitzar i temptar, i el reclam de l'OBC era Michel Camilo en música de repertori per compensar dues novetats. Els qui van anar a l'Auditori per escoltar-lo en el pianisme jazzístic de Ravel i Gershwin es van veure confrontats a les primeres audicions dels majestuosos Métaboles, d'Henri Dutilleux, i d'una obra del 2007 de l'argentino-francès Martin Matalon encarregada per l'OBC i Radio France.

Un bon concert, marcat per l'exactitud orquestral, l'interès de les peces inèdites i l'entusiasme sorollós i apriorístic d'un públic rendit a l'heterodox pianista dominicà, que sacseja els pentagrames, sobrevola passatges melòdics del Concert en sol major, de Ravel, i potencia al límit els contrastos ofegant quasi les octaves baixes per garantir l'extremositat. La seva ritmicitat percussora resulta més connatural a la trepidació deRapsody in Blue, de Gershwin, que ha enregistrat amb l'OBC, tocada a plena satisfacció del públic.

Métaboles (1964) és una obra atmosfèrica i efectista, un monument que centra la producció exigent de Dutilleux (1916) talment com una línia de fuga postdebussyniana. Així, Lignes de fuite, s'anomena la negra i espectacular obra de Matalon (1958), que, farcida de percussions, retrocedeix des dels sorolls de la música concreta fins a l'expressionisme postwagnerià per excitar-se en estranys rituals. Les seves vociferacions retrunyen com els xiscles esfereïdors que sonen al Nibelheim o, caient en l'Strauss més violent, als malsons de Clitemnestra.

Xavier Casanoves Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet