ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

El so original de Savall

En catifa voladora

9/2/2007 |

 

Un dels fets musicals barcelonins rellevants és el cicle El so original: orígens i memòria que Jordi Savall convoca en diversos espais per oferir música culta antiga, polsar els encontres entre Europa i les colònies i destacar el diàleg entre les cul- tures cristianes i cristianitzades amb les andalusines, jueves, magribines, israelianes, otomanes, perses i extremo-orientals. Un projecte sèptuple, potent en la pedagogia i magnífic en la materialització al servei d'un públic fidelitzat.

Orient-Occident convidava a planar per la Mediterrània amb incursions a l'Índia, Pèrsia i l'Afganistan. Savall, que demostra ser tan gran músic com òptim director i empresari, ha aconseguit que ningú dubti que les seves propostes s'integren en un treball de la més alta depuració historicista i estètica. En aquesta ocasió, amb un concert embolcallat per una suggestiva luminotècnia on van lluir-hi els especialistes, els ritmes i els instruments ètnics de l'Ensemble Radio Kabul i la qualitat acreditada de l'Hespèrion XXI amb una Montserrat Figueras en plena forma.

El concert anterior, ofert per Nadal a Santa Maria del Mar, es va centrar en els viatges de Sant Francesc Xavier, un lector del món (en paraules de Manel Forcano) que va convertir l'evangelització en una lliçó de tolerància. La ruta d'Orient va ser una atractiva confrontació entre villancets, càntics i polifonies peninsulars amb la sacralitat d'una raga hindú o l'intimisme de les antigues peroracions zen.

Xavier Casanoves
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet