ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

El concert espiritual de Paul McCreesh

17/12/2021 |

 

Programa: Gabrieli Consort & Players, McCreesh

Lloc i dia: Palau de la Música Catalana

https://www.nuvol.com/musica/classica/el-concert-espiritual-de-paul-mccreesh-224933

Al capdavant dels Gabrieli Consort & Players, McCreesh va oferir una tria de la música de Bach per a Nadal en una interpretació esplèndida

El cicle Palau Bach ens va fer assaborir el Nadal luterà de Leipzig el proppassat 13 de desembre, amb un concert absolutament deliciós integrat per dues cantates de Nadal del gran mestre i una de les quatre misses luteranes que ens n’han arribat. De la mà sempre hàbil i experta de Paul McCreesh, al capdavant dels Gabrieli Consort & Players i solistes vocals, vam fer un viatge estètic i espiritual de primera magnitud, embolcallats per una música celestial en una interpretació magnètica.

Paul McCreesh i els Gabrieli Consort & Players al Palau de la Música Catalana. Fotografia d’Antoni Bofill.
Igualment com les altres arts, ens podem endinsar en la música de manera aïllada, per pur gaudi estètic, o podem afegir-hi un acostament històric, un context. És ben sabut que Bach es va passar la segona part de la seva vida com a Cantor a les esglésies de Leipzig i que, com a tal, la seva funció principal era escriure una cantata per a cada diumenge del calendari litúrgic. Fins als nostres dies ens han arribat sencers quatre cicles de cantates, que cal considerar un dels pilars fonamentals de la humanitat. Bach fa una filigrana que relliga música i paraula amb una elevació espiritual que faria convertir qualsevol descregut a la fe del seu art.

Paul McCreesh, gran coneixedor del repertori, va transmetre exactament el missatge, la calidesa i la profunditat que impregnen de dalt a baix la música coral del compositor d’Eisenach. Si bé la gran obra de Bach per al Nadal és l’Oratori de Nadal BWV 248, integrat per sis cantates per a les festivitats nadalenques de 1734-35, en d’altres anys va escriure, òbviament, cantates diferents per a cadascuna d’aquestes festivitats. McCreesh va triar la BWV 151, Dolç consol, mon Jesús ha arribat, per al tercer dia de Nadal, pertanyent al tercer cicle bachià, i la BWV 63, Cristians, graveu aquest dia, per al dia de Nadal, una obra que data del període de Weimar, i que es va tornar a interpretar a Leipzig el Nadal de 1723, l’any en què Bach havia començat a treballar en aquesta ciutat.

El concert va començar amb la Cantata BWV 151, per a la qual es necessiten quatre solistes vocals, que van ser la soprano Rowan Pierce, la mezzosoprano Anna Harvey, el tenor Jeremy Budd i el baríton Morgan Pearse, tot i que el pes més important el tenen les veus femenines, amb una ària llarga i complexa cadascuna. Pierce és una soprano de timbre mat però rodó, amb un frasseig impol·lut i facilitat per abordar tant el registre greu com l’agut. “Süβer Trost, mein Jesus kömmt” és una ària llarga i lenta, construïda a partir de frases interminables que constitueixen un veritable tour de force per a la soprano, que ha de dominar la dosificació l’aire i enfilar les frases amb suficiència, com si teixís una tela preciosa amb la veu. Rowan Pierce va fer una interpretació òptima de l’ària fins al punt que, escoltant-la, ni tan sols se’n va percebre la dificultat. Anna Harvey, amb una veu petita però brillant i un registre central cristal·lí i vellutat, va fer una interpretació dolça i molt amorosa de l’ària “In Jesu Demut kannt ich Trost”.

Paul McCreesh va tenir l’encert de posar una de les misses luteranes al programa.
Les dues obres instrumentals que es van intercalar entre les vocals van tenir un clar protagonisme de l’orgue, tant la simfonia de la Cantata BWV 169 com el preludi BWV 701, de la col·lecció Kirnberger, dues peces de caràcter festiu que van donar més relleu a l’ambient nadalenc de les cantates. Paul McCreesh va tenir l’encert de posar una de les misses luteranes al programa. Es tracta d’obres corals breus, de la durada d’una cantata, ja que només tenen el Kyrie i el Gloria, a diferència d’una missa catòlica. Són unes obres escrites pels volts de 1738 que, malgrat ser paròdies d’obres anteriors del compositor, han estat injustament oblidades i s’interpreten molt poc avui dia, eclipsades per la gran Missa en si menor.

Tant en la Missa en sol major BWV 236 com en la Cantata BWV 63, al costat dels quatre solistes vocals, vam veure aparèixer un segon cantant per corda, per tal de fer el cor. El tenor Jeremy Budd va mostrar una veu molt bonica, amb gran facilitat pels aguts i per les agilitats. El baríton Morgan Pearse en la missa va tenir una ària de gran lluïment en què va fer un seguit d’agilitats molt ràpides de manera molt graciosa. Cal destacar també els dos duos de la Cantata BWV 63, el de soprano i baríton i el de mezzosoprano i tenor, en cadascun dels quals les dues veus es van unir en un equilibri tímbric i harmònic perfecte, en què les dues línies vocals van sonar en una unitat d’una intel·ligibilitat cristal·lina.

Les cantates de Bach són obres complexes amb moltes capes de significat. La tria de Paul McCreesh va ser sublim, amb l’encert afegit de sumar-hi una missa luterana. També són obres de gran dificultat tècnica, sobretot per als cantants, i en la versió que vam tenir el luxe d’escoltar en directe, vam sentir quatre solistes excel·lents, però que es necessitaven l’un a l’altre. Possiblement no ens hauríem imaginat cap dels quatre en un concert en solitari, i McCreesh va aconseguir que sonessin de manera brillant però no aïllada. Va crear un conjunt harmònic que englobava veus i instruments, la formació dels Gabrieli Consort & Players, que van tocar amb precisió i un so ple d’una bellesa sòbria que només feia que realçar el valor incommensurable de la música de Bach. Paul McCreesh va convertir el Palau de la Música en un temple perquè els fidels devots del gran mestre poguéssim celebrar Nadal amb la seva música eterna. 


Elsa Álvarez Forges
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet