ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Un Bach domèstic que conquereix el públic

14/6/2021 |

 

Programa: Carolyn Sampson i Juan de la Rubia

Lloc i dia: Petit Palau

https://www.nuvol.com/musica/classica/un-bach-domestic-que-conquereix-el-public-186428

Carolyn Sampson i Juan de la Rubia van interpretar amb gran èxit el famós però poc programat ‘Quadern d’Anna Magdalena Bach’.

El Quadern d’Anna Magdalena Bach és una obra miscel·lània pensada per a l’ús domèstic i, per tant, no és habitual sentir-la en concert. El cicle Palau Bach, però, va tenir la bonica gentilesa de fer-la sortir d’aquest àmbit domèstic i fer-la sonar en públic al Petit Palau en una interpretació magnífica a càrrec de la soprano Carolyn Sampson i l’organista i clavecinista Juan de la Rubia. Es tracta d’un altre concert recuperat de la temporada passada, i que finalment es va fer el 10 de juny d’enguany.

Encara que parlem d’“el” Quadern d’Anna Magdalena Bach, com si només n’hi hagués un, en realitat de quaderns domèstics d’aquestes característiques, a casa dels Bach, n’hi va haver tres: un que data de 1720, dedicat a Wilhelm Friedemann, fill gran del compositor, i els altres dos, datats de 1722 i 1725, dedicats a Anna Magdalena Bach, la segona esposa de Bach. Aquests quaderns no són només un document musical, sinó un testimoni molt valuós de la vida domèstica de la família Bach, i per extensió, de l’ambient musical a les cases de la Saxònia, on Bach va viure i treballar —a Köthen fins al 1723, i després a Leipzig fins a la seva mort.

El Quadern de 1722, del qual només ens n’ha pervingut una tercera part, conté essencialment el que posteriorment serien les cinc primeres Suites franceses, i algunes obres més. El Quadern de 1725, més conegut, el que habitualment identifiquem com “el” Quadern d’Anna Magdalena Bach, està format per quaranta-dues peces de durada curta, i no són totes de Johann Sebastian Bach, sinó que també n’hi ha del seu fill Carl Philipp Emanuel i d’altres compositors com Christian Petzold, Johann Adolph Hasse o François Couperin. És la il·lustració del gust musical que hi havia a casa dels Bach.

La majoria són peces “fàcils” per a teclat, per les quals tots els estudiants de piano encara avui dia passen, però també hi ha un bon grapat d’àries, dedicades específicament a Anna Magdalena, que era soprano a la cort del príncep Leopold d’Anhalt-Köthen. Precisament va ser aquí on els dos futurs esposos es van conèixer.

Atès que l’obra és una miscel·lània sense un ordre concret d’execució, Carolyn Sampson i Juan de la Rubia van adaptar aquest Quadern de 1725 al seu gust i a les necessitats horàries del Petit Palau. Cal tenir en compte que l’execució íntegra del Quadern depassa les dues hores i mitja. L’ambient reduït del Petit Palau va contribuir a realçar aquesta sensació de música “domèstica”, no pensada per ser executada en públic.

Juan de la Rubia va alternar el clavecí i l’orgue positiu segons la peça, en un contrast de so entre la sobrietat del primer i l’efecte d’encoixinat del segon. De la Rubia es va mostrar més destre en l’orgue que en el clavecí, malgrat la poca dificultat tècnica de les peces. Paradoxalment, les més difícils, l’Allemande i la Courante de la Suite francesa BWV 813, o l’Ària de les Variacions Goldberg, són les que va interpretar més relaxat, esplaiant-se en les frases i en l’ornamentació.

Carolyn Sampson és una soprano anglesa amb aquell estil delicat i preciosista de les grans sopranos que s’han dedicat al barroc, com Emma Kirkby, Nancy Argenta o Sylvia McNair. Té una veu petita però molt ben projectada, que s’obre com una flor, amb una claredat diàfana que la fa idònia per a Bach. Va arrencar la primera ària, Willst du dein Herz mir schenken, amb un cert excés de vibrat, que de seguida va corregir i la veu es va convertir en aquell rierol que la paraula Bach significa en alemany. Va excel·lir especialment en la difícil ària Schlummert ein, de registre molt central, que anys més tard Bach va incloure a la cantata BWV 82.

El Bach domèstic que vam tenir el goig d’escoltar en directe en una interpretació pública va ser d’allò més graciós i acollidor, i tal com la mateixa Carolyn Sampson va dir en acabar, si mai torna a haver-hi un lockdown com el que va haver-hi l’any passat, tenim a l’abast un meravellós quadern de música per interpretar de manera privada. Una obra que el gran compositor de la Turíngia ens ha llegat a la humanitat sencera. 


Elsa Álvarez Forges
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet