ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Viatge cap a un hivern incert

2/11/2020 |

 

Programa: Samuel Hasselhorn i Ammiel Bushakevitz

Lloc i dia: Life Victoria

https://www.nuvol.com/musica/classica/esborrany-automatic-131847

Samuel Hasselhorn i Ammiel Bushakevitz protagonitzen el darrer concert del Life Victoria.

El darrer concert que vam poder sentir al Festival LIFE Victoria el van protagonitzar el baríton Samuel Hasselhorn i el pianista Ammiel Bushakevitz, que ens van oferir una nova versió del cicle insígnia de l’univers del Lied, el Viatge d’hivern. Una obra tan coneguda, que compta amb tantes versions discogràfiques excel·lents, és un repte immens per a qualsevol intèrpret que s’hi encari. Samuel Hasselhorn va demostrar un bon coneixement del cicle, però, sobretot, que és un liederista de cap a peus.

Amb una presència física imponent, des del Gute Nacht inicial, Samuel Hasselhorn va demostrar potència de veu i un frasseig impecable, característica indispensable per cantar Lied. Al llarg de tot el cicle, Hasselhorn es va centrar més en la vessant dramàtica que no en la musical de cada cançó. D’aquesta manera, ens va fer viatjar amb ell pel camí pedregós cap a la tristesa i la desesperança més amargues.

Hasselhorn és un baríton amb una veu ampla i timbre bonic que canta amb una expressivitat genuïna. Ara bé, té alguns problemes tècnics de base que no li permeten fer tots els matisos d’intensitat necessaris per donar el color més adequat a cada Lied. En algunes cançons, com Die Wetterfahne o Rückblick, aquests matisos es van trobar a faltar. Hasselhorn pot cantar en forte i piano, però té dificultats a l’hora d’abordar tota la gamma intermèdia amb facilitat i control. En alguns moments, la veu va sonar una mica forçada, gairebé al límit. També es va trobar a faltar el legato que li hauria permès abordar alguns aguts amb més naturalitat.

Samuel Hasselhorn és un liederista que sent la música des de dins i se la fa seva

No obstant això, Samuel Hasselhorn és un liederista que sent la música des de dins i se la fa seva com si fos una segona pell, i això és una cosa que transmet al públic. Amb una dicció i un frasseig transparents, va fer una creació teatral d’aquest Winterreise, que va tenir un efecte enlluernador.

Bushakevitz no va mostrar aquella complicitat indispensable que el Lied necessita
Malauradament, no podem parlar en els mateixos termes elogiosos del pianista. Ammiel Bushakevitz va substituir a darrera hora el pianista anunciat, el ja conegut Malcolm Martineau. Si bé Bushakevitz és un músic competent i correcte, el lied és un gènere molt especial, amb un llenguatge propi, tant per al cantant com per al pianista, que no s’ha de limitar a acompanyar, sinó que s’ha de fusionar amb la veu i embolcallar-la. Bushakevitz va acompanyar correctament Hasselhorn, però no va mostrar aquella complicitat indispensable que el Lied necessita. Potser per manca d’assajos, Hasselhorn va portar la veu cantant, literalment i metafòrica, i Bushakevitz es va limitar a acompanyar-lo, però sense fer el viatge amb ell.

El Festival LIVE Victoria ha programat durant la temporada 2020-21 —amb el permís de la pandèmia— quatre concerts amb el Winterreise com a programa. El de Samuel Hasselhorn ha estat el primer. Properament vindran les versions de Xavier Sabata, Adrianne Pieczonka i Mark Padmore. Winterreise és una peça culminant de la música que té tantes versions com músics la interpreten. Frisem per sentir les altres tres, segurament d’aquí a molts mesos, quan la pandèmia estigui sota control. La música en viu és una part essencial de la normalitat. 


Elsa Álvarez Forges
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet