9/7/2019 |
Programa: Cor Madrigal. Direcció: Mireia Barrera
Lloc i dia:Palau de la Música Catalana
El concert va ser una declaració de l’ambició artística de Mireia Barrera.
El Palau de la Música va acollir diumenge el concert de comiat de Mireia Barrera com a directora musical del Cor Madrigal . I ho ha fet després de 26 anys d’entrega màxima i un nivell que, a judici de la ja extitular de la formació fundada per Manuel Cabero el 1950, és el màxim que pot assolir un cor amb una dedicació i estructura com la de l’actual Madrigal. Com ja era d’esperar, els continguts del programa van ser una declaració de l’ambició artística que sempre ha caracteritzat la directora terrassenca. I això és d’agrair. A Catalunya, en l’actual panorama coral amateur, s’ha anat avançant, fora d’algunes excepcions, a una edulcoració generalitzada dels repertoris i, el més greu, s’han normalitzat els superficials muntatges simfonicocorals de grans obres a partir de la simple suma de diferents entitats amb molt pocs assaigs. Aquesta realitat ha anat en detriment del concepte d’un treball continuat com el que requereix aquest nivell amateur. Tot i la naturalesa no professional del Cor Madrigal, és cert que no és gens freqüent escoltar un cor de casa nostra amb un programa internacional amb grans obres polifòniques d’autors del segle XX com Janácek, Hindemith i Britten. I menys encara ordir, desacomplexadament, una segona part amb potents mostres de la literatura coral de compositors com els nostres Toldrà, Serra, Ricard Lamote de Grignon, Oltra o, fins i tot, amb la inclusió d’una mirada en femení amb les punyents i divertidíssimes Estellesianes de Mariona Vila. Un programa propi de professionals.
No deu ser aquí l’espai més adient per cantar les ja prou conegudes virtuts de l’instrument polifònic del Cor Madrigal, del qual Pere Lluís Biosca agafa el relleu, ni tampoc per descriure el resultat sonor reeixit i brillant com l’escoltat diumenge. El sotasignat no es pot estar de reflexionar sobre per què Catalunya no ha estat capaç, encara, de crear un cor professional com el que, a judici de Barrera, es necessita per fer la música vocal tal com ella va aprendre a fer al capdavant de cors professionals de Granada i Madrid. No ens queda cap mena de dubte que el Cor Madrigal, amb Biosca, queda en molt bones mans, però molts que érem diumenge al Palau ens emportàvem la sensació que, difícilment, mai serem un país de veritat si no som capaços de construir un cor nacional professional. Els romàntics no dubtaven que la música coral era el reflex de l’ànima i un termòmetre moral de l’estat de la nació. Potser això explica a on som.