12/10/2017 |
Programa: Vespro della beata Vergine
Lloc i dia:Auditori de Barcelona
'Vespro della Beata Vergine da concerto composta sopra canti fermi' de Claudio Monteverdi
La Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations. Jordi Savall, director
Auditori de Barcelona.
Li he sentit a dir en diverses ocasions a Jordi Savall que no li agrada el concepte ‘música antiga’ ja que aquesta reneix cada cop que s’interpreta. Gràcies a intèrprets com ell podem reviure amb tota la potència i força expressiva aquella música escrita fa més de quatre segles, amb total intensitat.
Els ‘Vespro della Beata Vergine da concerto composta sopra canti fermi’ de Claudio Monteverdi són una extraordinària fusió dels estils antic i modern, l’obra fronterera d’un geni sobrat de recursos que vol exhibir-se en una immensa obra, summa monumental altament innovadora. En ella hi són presents l’estil antic, la polifonia tradicional, i el modern, on la música sovint se subordina expressivament al text, sempre sota un profund sentit dramàtic, on Savall i La Capella Reial de Catalunya i Le Concert des Nations va executar una excel·lent funció hermenèutica tornant-nos a la Venècia de 1610. Mitjançant una brillantor virtuosística mesurada va anar desgranant amb cura el conjunt d’himnes i motets, coronats per un exuberant i meravellós Magnificat final que ens va deixar a tots els assistents una magnífica impressió en aquest primer capítol de la temporada de Música Antiga a l’Auditori de Barcelona.
Cal ressaltar també la intensitat en què es va interpretar en el bis 'Da pacem Domine' d'Arvo Pärt. Obra proposada pel propi Savall al compostor estonià com a homenatge a les víctimes de l'atemptat de l'11M a Madrid.