ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Simplement, Sokolov

28/6/2016 |

 

Programa: Grigory Sokolov, piano. Obres de Schumann i Chopin

Lloc i dia:Palau de la Música Catalana

 

 

 

Grigory Sokolov (foto d’arxiu)

Grigory Sokolov (foto d’arxiu)

PALAU 100 PIANO. Grigory Sokolov, piano. Obres de Schumann i Chopin. PALAU DE LA MÚSICA. 21 DE JUNY DE 2016.

Podríem dir que desprèn emoció des del mateix moment en què apareix a l’escenari, amb posat de pianista de la vella escola, mirada perduda i gest contingut. I quan seu al piano, retirant-se la cua del frac, i es prepara per caure damunt l’Steinway tènuement il·luminat.

Podríem dir que basa la seva tècnica en el control del pes, transmès des de tot el cos al teclat a través de l’esquena, el colze, el canell i els dits. I que materialitza aquest gest mecànic i estètic en un so càlid, impressionantment ric en ressonàncies modulades per un exquisit joc de pedals.

Podríem dir que dedica gran part del seu esforç a relacionar una nota amb l’altra, a cuidar tot allò que passa entre aquestes, i a modular aquest tot i fer-lo encaixar en la immensitat de plans que obre i tanca a voluntat.

Podríem dir que fa certa màgia amb el fraseig o que aquest senzillament és màgia, quan una nota que sembla desaparèixer es torna a materialitzar en la següent, la seva resolució, i així en una cadena infinita a través de la qual ens guia magistralment per les melodies.

Podríem dir que planteja les obres des de la màxima “menys és més” i que en l’ús del contrast sempre juga a minimitzar elements, tot tendint a reduir volums i a utilitzar el rubato més per frenar que no pas per accelerar.

Podríem dir que és transcendent quan és capaç de convertir un sol so, o un grup de sons, en immensos camps oberts, massa fugaços per ser copsats en tota la seva plenitud, però que precisament per això congelen el temps al nostre voltant. I que pren aquest temps i el fa seu i hi juga amb nosaltres a dins.

Podríem dir que ens esgota fins a deixar-nos secs, que ens dóna tant durant tanta estona que ja no podem més, i que en la lluita final bis-aplaudiment-bis-aplaudiment ens derrota per KO.

O, simplement, podríem dir que és Grigory Sokolov, un dels músics més extraordinaris que habiten, sense cap mena de dubte, aquest planeta.

 


Miquel Gené
Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet