3/7/2016 |
Programa: Barcelona Ars Nova
Lloc i dia:Monestir de Sant Daniel de Girona
El segon concert del Nits de Clàssica va proposar una música excel·lent en un entorn idoni. Si bé el claustre del Monestir de Sant Daniel no reuneix totes les condicions acústiques per a una orella primmirada, la seva bellesa sòbria i la sensació de recolliment amb una llum que va minvant a mesura que avança el concert, subratllada per la llunyania lleugera del centre urbà, compensen sobradament aquesta mancança.
El conjunt vocal Barcelona Ars Nova és un elitista grup de cantants. Per fer-nos una idea del nivell, el composen músics del Collegium Vocale de Gent, de l’Helgas Ensemble o Les Arts Florissants. Quasi res!. Nascut arrel de les Misses polifòniques a Barcelona han anat fent un repertori sàviament gestionat per la directora Mireia Barrera, centrat bàsicament (però no només) en la polifonia religiosa al voltant de la figura de la Verge Maria dels segles XV al XVII. És per això que aquest programa encaixava perfectament al terreny que més dominen i que cronològicament va d’Ockeghem, de qui es va interpretar l’himne Alma Redemptoris Mater, a Cererols.
Aquest segon concert del Nits de Clàssica suposà també el primer concert del cicle de cinc concerts de música litúrgica anomenada ‘Música als Monestirs’ on els Barcelona Ars Nova dediquen a una missa d’un dels grans de les diferents escoles de la tradició continental, com Claudio Monteverdi, Francisco Guerrero, Tomás Luis de Victoria, Giovanni Pierluigi de Palestrina i Johann Sebastian Bach. El concert de Sant Daniel va ser el torn de Tomás Luís de Victoria on a la primera part del concert es va interpretar la Missa Ave Maris Stella. Van completar el programa obres de Desprez i Palestrina
La interpretació va ser delicada amb una direcció acurada i sensible de Barrera el que juntament amb l’ideal ambient de recolliment ens va permetre gaudir intensament d’aquesta meravellosa música. Barcelona Ars Nova va comptar per aquest concert amb la col·laboració a l'orgue de Daniel Espasa i d'Alfonso Barreno al baixó.