ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Bon debut de Savall al capdavant de l'OBC

1/5/2016 |

 

Programa: L'OBC amb Jordi Savall

Lloc i dia:Auditori de Barcelona

El violagambista experimenta noves sonoritats de la formació amb Bach, Mozart, Geminiani i Händel

Com una festa va definir Jordi Savall el seu debut al capdavant de l’OBC. El més internacional dels nostres directors es va mostrar exultant divendres passat a l’Auditori. El violagambista no tan sols va ressaltar que havia sigut un plaer dirigir l’orquestra, reforçada pel concertino habitual en les seves formacions, Manfredo Kraemer, sinó que va convidar el públic a participar en la celebració durant la interpretació d’una propina de Rameau. El compassat picar de mans va acabar creant un clima de concert de Cap d’Any barroc, molt apropiat per celebrar el bon resultat, amb alts i baixos, del pedagògic experiment.

SONS D’ORQUESTRA MODERNA

Entregat com està al seu treball de director d’ensembles de música antiga, el mestre d’Igualada no havia tingut ocasió de treballar amb l’OBC. La il·lusionant oportunitat ha sigut ben aprofitada i els integrants de la formació s’han implicat a fons durant els assajos en la immersió en els conceptes de so del mestre aplicables a una orquestra moderna.

La curiositat per veure els resultats d’aquesta iniciativa amb un programa d’obres clàssiques i barroques va fer que l’Auditori s’omplís.

L’inici amb la Suite per a orquestra, número 3 de Bach va escalfar l’ambient. Després de la llarga obertura, la recreació de la cèlebre ària, amb la seva melodia captivadora i embolcallant, va posar a prova l’ajust del treball del director amb la corda i també amb els vigorosos metalls i la percussió. El ritme cerimonial de les dues gavottes i el breu bourrée i de la guigue van tancar clamorosament la peça.

DESPLEGAMENT EQUILIBRAT

El pas per la Serenade en re major de Mozart, amb una estructura formada per un quartet i una orquestra de corda amb timbals, va resultar més convencional. Hi va haver brillantor en el Concerto grosso, número 12, La follia, versió de Geminiani de l’obra de Corelli, en què van lluir els dos solistes de violí dins de la diversitat rítmica i melòdica del conjunt.

L’espectacularitat va arribar amb Els reials focs artificials de Händel, amb un equilibrat desplegament entre la corda i els explosius metalls i timbals. Per tot plegat, va ser una vetllada estimulant. 


César López Rosell
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet