31/10/2015 |
Programa: Primer Palau
Lloc i dia:Palau de la Música Catalana
Un premi amb solera i amb p de Primer Palau. No és fàcil que en un concurs hi hagi tantes il·lusions en marxa. I sorprèn que amb 20 anys aquest Primer Palau hagi donat tan bons resultats, amb una llista llarga de noms que parlen de la vitalitat de la convocatòria, hagin estat primer premi o no. I en això insisteixen els organitzadors als jurats que pensin en la potencialitat d'aquests joves més que en el resultat puntual de la seva primera actuació en aquest escenari imponent. A veure si prenem consciència i no són només els turistes els que vénen a admirar malgrat aplaudir en moments que no correspon aquesta sala meravellosa, que només té tres o quatre homòlogues en tant que modernistes a Europa. Els joves músics necessiten molt suport que compensi l'enorme esforç que fan per arribar a un nivell que els permeti desenvolupar-se professionalment. És un àmbit de forta competència i molt difícil de suportar perquè es treballa amb la sensibilitat. En les quatre sessions d'aquesta edició del 2015 hem escoltat dos bons violoncel·listes, Gabriel Ureña i, en millor posició encara, Marion Platero; dos pianistes amb diferent sensibilitat, Rosalía Gómez va tocar Beethoven i Chopin, i Victoria Vassilenko, Liszt i Prokófiev, en tots dos casos amb entitat; l'acordionista virtuós Ander Tellería, que fins i tot va fer la magnífica Sons de la Terra de Guinjoan, i la formidable guitarrista Mabel Millán, amb obres de gran exigència tècnica i traient partit del color i l'expressió. Tots d'un nivell que promet en les seves carreres. I, en l'última sessió, un altre instrument inusual com a solista, la molt bona violista Agnès Mauri, que va indagar el llenguatge contemporani i Prokófiev amb qualitat. I ens queda, inusual i sobretot excel·lent en la seva feina, el Trio Vasnier, format per joves sensibles, amb molt bona tècnica i sensibilitat estètica. Es tracta d'un trio de flauta, arpa i viola que va fer la impressionant Sonata per a trio de Debussy, un dels monuments originals per a aquesta formació, a més de l'Elegiac Trio de Bax i una mostra formidable de l'ampli catàleg de Brotons, afí a aquestes estètiques, Ad infinitum. Al Trio Vasnier se li va concedir el primer premi i el premi de la Crítica. Enhorabona a organitzadors (Mitsubishi n'és patrocinador), i per molts anys, i els millors auguris en la seva carrera a aquests joves magnífics.