20/10/2015 |
Programa: Intèrprets: Cobla Marinada deBadalona Cor ArsInNova, JosepRamon Olivé i Anna Alàs, solistes vocals; Joel Bardolet, violí.
Lloc i dia:Teatre Kursaal de Manresa
Diversos actes ens recorden, amb sordina, que Enric Morera va néixer a Barcelona fa 150 anys. L'últim, la representació de La viola d'or, una sarsuela amb llibre d'Apel·les Mestres i música de Morera, dos prohoms del Teatre Líric Català, estrenada a la Garriga el 1914. La 18a Fira Mediterrània de Manresa la recupera. Enhorabona, és una peça lírica senzilla, per alegrar, d'aquells anys de gran crisi, de posada en escena senzilla i música ben escrita per a cobla i veus, llavors novetat. Hi ha quadres ben aconseguits per Jordi Prat i Coll, i un excés de dansa que desvirtua el final. Però sobretot dos cantants excepcionals: el baríton Josep Ramon Olivé i la mezzo Anna Alàs, formidables, amb un cor fresc i eficaç i els actors Oriol Genís (un encert) i Aina Sánchez. La producció, que ja està en CD (Adep.cat) amb la direcció musical de Diego Martín Etxebarria, ha estat substituïda en aquesta ocasió per compromís al Japó pel director del cor Pere Lluís Biosca, que va fer gran treball. Un recordatori: el 2 de desembre s'interpretarà al Palau de la Música Catalana la rondalla de Morera La santa espina sobre llibre d'Àngel Guimerà amb l'Orquestra del Vallès i destacats solistes, obra del 1907 de la qual es desprèn la famosa sardana, prohibida per les dictadures de Primo de Rivera i de Franco. Enric Morera va néixer a Barcelona el 22 de maig del 1865, i el mateix dia d'aquest any, el Muhba va organitzar una commemoració amb un recital de cançons amb Jordi Cortada i Manuel Ruiz, i un recordatori de Xosé Aviñoa. En íntima processó vam anar fins al portal de la casa on va néixer per deixar-hi flors. Poc després Sitges li va dedicar una exposició i un concert, i el dia 13 d'aquest mes la Cobla Sant Jordi va commemorar-ne el naixement al Palau amb una magnífica sessió de sardanes,també gravades en CD, exquisides. Per a Morera la sardana no va ser un gènere central, però, com en el cas de Toldrà i d'altres, la seva aportació resulta molt significativa. Parlava Rosa Massagué de l'oblit dels 300 anys de Domènech Terradellas, el 2014; i també s'ha fet poccas d'aquest 150è aniversari d'un músic clau per entendre el modernisme. Un llibre almenys; els últims, meritoris, són dels anys setanta i vuitanta... A més del sonor silenci de l'OBC.