ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

A donar-ho tot

17/8/2015 |

 

Programa: Àlex Vicens, Albert Depriusi Albert Casals

Lloc i dia:Caldes d’Estrac

 

Sessió de cloenda del Festival de Santa Florentina, que té ara la seva seu a Caldes d’Estrac, una vila que sorprènpermoltesraons. Entred’altres, perquè el seu alcalde ha accedit a començar aquesta aventura cultural i, a més, en l’àmbit de la música clàssica. Una nota distintiva respecte a la

major part dels municipis costaners, que s’estimen més el soroll i l’èxit fàcil.

Aquesta sessió final mostrava caràcter de festa, i de fet el ple va ser total. Una hora abans, els tenors i el pianista, assajant i vocalitzant al voltant del piano.

Darrere de l’escenari, els encarregats del càtering de Boix havien muntat un agradable saló amb taules ben aixoplugades.

El cartell anunciava “ tres tenors ”, tres veus i personalitats de diferent caràcter. En el medi musical els tenors són uns senyors simpàtics, atractius, que es juguen la vida en els drames operístics i a l’escenari hi surten a donar-ho tot. Hi ha altres tipologies en la música: la dels violinistes, també estentoris encara que més seriosos de caràcter; els cel · listes, que adopten un estil més concentrat; els organistes, més de racons foscos; i els vents, dinàmics i trempats.com que som a l’estiu, permeteu-me aquestes digressions.

L’èxit d’un festival és connectar amb un públic a través de les seves propostes, i no és fàcil. I, quan s’aconsegueix, cal anar amb compte que la pressió del públic no condicioni al seu torn la varietat i la qualitat de les propostes. Això deia Manuel de Falla del seu admirat amic AmadeuVives, queelseuvalorcomamúsic es va veure limitat per donar-se a aquest públic madrileny a qui agradava sentir sempre el mateix. Les dialèctiques, sisesabenarticular, enriqueixen. IaquestFestival (sivolcontinuar amb majúscules) hauria d’aprofitar a més el fantàstic patrimoni cultural del Maresme, i en particular de Caldetes, que té referències picassianes de fons amb la FundacióPalau, referènciesmaragallianes, patrimoni monumental i historia.

De moment, el programa dels tenors era de caràcter general operísticidelluïmentalternantàriesasolo amb trios, encara que hi va haver un parell de cançons a trio que van fer diana en el nostre patrimoni musical, la Canço d’amor i de guerra de MartínezVallsilameravellosa Rosó que el compositor barceloní Josep Ribas i Gabriel va incloure en el seu sainet líric Pel teu amor, del 1922, portada a l’èxit per Emili Vendrell i sobretot per Gaietà Renom.

Deia que els tenors ho donen tot en escena i és cert, perquè aquest cop almenys dos d’ells van veure entelada per l’esforç, i possiblement les condicions climàtiques, la netedat de la seva veu, encara que vocalitzacions i una mica de te durant la pausa van alleugerir notòriament el problema i finalment van triomfar davant del seu públic. Els llums apuntaven als cantants, però també va merèixer l’aplaudiment el pianista Ricardo Estrada.


JORGE DE PERSIA
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet