23/3/2015 |
Programa: Orquestra Simfònica del Vallès Corde Cambra del Palau. Director: Rubén Gimeno
Lloc i dia:Palau de la Música Catalana
No sé si té massa sentit plantejar l’audició del magnífic oratori Die Schöpfung de Haydn amb una semiescenificació, retallant tots els recitatius, eliminant dos números musicals i sense que el públic sàpiga el que s’està cantant. En el cas que ens ocupa, la lectura dirigida “ teatralment ” per Marta G. Otín no va ser suficient perquè el públic entengués què estava passant. Això sí, músics i cantants es miraven entre ells amb un somriure molt en la línia del bon rotllet típicament postmodern, com si s’alegressin realment que Déunostre-Senyor hagués fet el món en sis dies. Que ningú m’acusi de purista: crec que l’obra de Haydn pot teatralitzar-se, però deixant que el text de Van Swieten sobre textos de Milton i del Gènesi pugui seguir-se per tal que s’entengui el seu sentit pregon, que no és el que transmetia el que es veia a l’escenari del Palau. Sortosament, el capítol musical – tot i els excessius talls esmentats – es va resoldre amb millorfortuna. Enprimerlloc, perla lectura vigorosa, meticulosa i atenta de Rubén Gimeno davant d’una Simfònica del Vallès de corda aguda transparent i bon equilibri entre fustes i metalls. De seguida, pel treball esplèndid del Cor de Cambra del Palau, homogeni i contagiat pel vigor de Gimeno. I, és clar, per tres solistes de casa, Marta Mathéu, David Alegret i Enric Martínez-Castignani, de ple en l’estil clàssic de Haydn i molt professionals davant del moviment escènic que se’ls exigia mentre desgranaven les àries destinades als arcàngels, a Adam i a Eva.