ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Poc convincent

18/5/2014 |

 

Programa: L'OBC amb Denève

Lloc i dia:Auditori de Barcelona

El director Denève ja va fer un concert amb l’OBC el 2010, i va deixar bona sensació amb un programa inusual. En aquesta ocasió el treball va ser molt desigual, amb música destinada en part a atreure públic ( Bolero de Ravel), a agrair a un compositor que li dediqués una obra (Guillaume Connesson, 1970), a coincidir amb el solista en el potent Concert de violí de Beethoven i a rescatar una obra mestra ( L’aprenent de bruixot de Dukas) poc interpretada, encara que, caldrà esperar una altra ocasió perquè la versió va ser molt pobra.

Amb la sala plena, l’OBC ha anat configurant un bon públic que suposo que ha marxat afalagat amb el concert. D’això es tracta, de connectar i que aquella estona compartida amb el luxe de disposar d’una orquestra en directe (tot un privilegi en els temps que corren) resulti grata i animi a sentir-se part d’aquesta seqüència. L’orquestra no pot existir sense un públic, és indispensable, igual que el treball a fons del grup de professionals que treballen per a aquest. I en aquest cas la feina en profunditat es va quedar a la superfície. Errors que ja no són tolerables en els solos del Bolero de Ravel i en L’aprenent de bruixot. No insisteixo en els noms perquè ja s’han dit. Però al costat d’això, dignes d’aplaudiment els metalls, la percussió, i un so bastant càlid de la corda. El Concert en re de Beethoven va ser plantejat amb interès pel director, que va intentar matisos, dialogant amb un mestre del violí, proper en el plantejament a l’escola Zukerman, gran tècnica, so brillant i càlid, jocs de dinàmica, però de missatge directe, sense la intensitat que brota de l’interior ni emoció possible.

He de manifestar el meu desconcert per la Trilogie cosmique del francès Guillaume Connesson, del 2005 i dedicada a Denève. Obra superficial, que intenta símils d’avantguardes ja clàssiques, però com a ombres, i molt llarga. El que costa el director, els drets més el lloguer de material... luxes a hores d’ara. Quant a Denève, va treballar amb un gest desprolix, poc clar, sostenint el fraseig de Dukas en la força del ritme, poc convincent en general. 


JORGE DE PERSIA
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet