ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

L'OSV venç amb ‘Victus'

24/9/2013 |

 

Programa: Rubén Gimeno,amb l'Orquestra Simfònica del Vallès

Lloc i dia:Palau de la Música

Rubén Gimeno, dirigint l'Orquestra Simfònica del Vallès, dissabte en un Palau a gom a gom Foto: JOFRE BLESA.
 
‘El cant de la senyera' va ser rebut amb crits d'“independència” pel públic del Palau

És paradoxal que amb l'evocació del 1714, amb un guió bastit sobre la novel·la Victus (Vençut) d'Albert Sánchez Piñol, l'Orquestra Simfònica del Vallès (OSV) vencés, que, traduït en poder de convocatòria, volia dir que, dissabte, omplís el Palau de la Música de gom a gom. Cada entitat juga amb les seves millors cartes i l'OSV ho fa, ja fa temps, apostant per la imaginació, intentant oferir variants de les sessions convencionals i aprofitant la flexibilitat i l'entusiasme dels seus músics, i l'empenta del seu director, Rubén Gimeno. Jordi Cos, el president-músic de l'orquestra, va fer un guió àgil i va seleccionar les obres que l'il·lustrarien i que possiblement podien sonar en aquella època. L'èxit no es va limitar al poder de convocatòria, ja que l'orquestra vallesana va sorprendre en les interpretacions de Vivaldi, Bach i Caldara, molt adaptades a l'estil barroc, que van nodrir part del pròleg de la sessió. Vam observar com els dos blocs encarats que formaven els primers i segons violins, que permetien diàlegs i quasi batalles, eren liderats per excel·lents convidats: el georgià Teimuraz Janikaixvili i el català Cristian Benito. Un Cor Madrigal en bona forma, amb les seves intervencions, va contribuir a la musicalitat del conjunt sonor. Corelli, Lully, Francesc Valls, Händel, Millet, Janequin, Rameau i Glück van ser els autors que van completar les aportacions musicals. L'actriu Mar Ulldemolins, amb dicció molt clara, i el músic Xavier Pomerol anaven narrant la història. Més enllà d'analitzar obra per obra, la proposta dinàmica amb guió literari és la que s'imposava per abocar a un sentiment final de satisfacció. Cal dir, però, que, pel fet d'haver-la interpretat una sola vegada al Palau, va faltar rodatge en l'enfilall d'algunes de les intervencions parlades i musicals, i que alguna frase dels recitats no es va acabar d'entendre bé. Com que les peces finals del concert foren de Händel i els aplaudiments van forçar un bis, Rubén Gimeno va aprofitar que tenia un bon cor a disposició per oferir-nos l'Al·leluia d'El Messies de Händel, mesurat, musical i molt ben executat. Més aplaudiments van dur a bisar El cant de la senyera, ja cantat a cappella en l'episodi d'El setge, que un públic quasi unànime va correspondre amb crits d'“independència”.

Amb aquest concert, l'OSV ha iniciat una temporada plena de propostes suggeridores: així, el 5 d'octubre, Ros Marbà dirigirà la Missa en do de Beethoven amb bons solistes del país; un programa Gershwin dirigit pel titular amb el pianista Alfredo Rodríguez el 23 de novembre i, la curiositat, pel febrer, de sentir la Pastoral de Beethoven dirigida per un especialista del barroc. En fi, concerts cada mes i, cloent la temporada, el juny, amb un concert de bandes sonores de cinema amb la veu de l'actor Jordi Brau, doblador de Tom Cruise i Kenneth Branagh. Enmig s'hi han afegit dos concerts extraordinaris: un de romances de sarsuela el 30 de novembre amb Carmen Solis i Carles Cosias, i, el 24 d'abril, Un rèquiem alemany, de Brahms, dirigit per Xavier Puig, en què prendran part més de sis corals.


Jordi Maluquer
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet