ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Una ‘Norma' sense additius

7/8/2013 |

 

L'òpera de Bellini es representa avui, amb un muntatge minimalista, al Festival Castell de Peralada

 

Una escena del muntatge que avui es podrà veure a Peralada de l'òpera ‘Norma'. Foto: ÒPERA D'OVIEDO.
L'acció de l'òpera Norma, de Vicenzo Bellini, amb llibret de Felice Romani, que aquesta nit es presenta a l'auditori Parc del Castell, dins del festival Castell de Peralada, passa al segle I abans de Crist, a la Gàl·lia que els invasors romans intenten dominar, amb problemes de tota mena. La protagonista és Irminsul Norma, una sacerdotessa druídica que pateix el conflicte entre les seves creences i la fidelitat al seu poble, i els seus sentiments. Aquest període històric es desdibuixa en el muntatge escènic de Susana Gómez, que ha donat a aquesta òpera semiescenificada un aire minimalista: “L'escenografia d'Antonio López no és decorativa, es tracta d'una rampa que representa els conflictes dels personatges.” Aquesta opció, segons el baix Carlo Colombara, que interpreta el paper d'Oroveso, va més enllà del fet merament artístic. “En un moment de crisi és una manca de respecte per a la gent que la pateix més fer muntatges ostentosos i cars”, va explicar Colombara en la presentació de l'espectacle.

La representació d'avui, que es dedicarà a la memòria de Francesc Fontanals, un dels fundadors del festival, inclourà la col·laboració del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, dirigit per Joan Vila, i l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya.

El paper de Norma és a càrrec de la soprano dels Estats Units Sondra Radvanovsky, que va declarar que “per fer aquest paper cal pensar-ho dues vegades”. Radvanovsky assegura que la dificultat del paper no és només vocal, sinó emocional i dramàtica, i que per afrontar-lo cal estudiar el que s'ha fet abans. “No pots embarcar-te a fer la Norma sense saber com la van cantar i interpretar artistes com ara Maria Callas, Montserrat Caballé i Joan Sutherland.”

Sondra Radvanovsky prepara el seu debut a la Metropolitan Opera House de Nova York amb Tosca, de Puccini, producció que es podrà veure al Liceu el febrer del 2014.

Gran dificultat

Pel director musical de Norma, Carlo Montanaro, “aquesta és una òpera molt difícil per a una orquestra simfònica, perquè cal anar molt ràpid i perquè hi ha molts canvis de ritme, però també és dificultosa per a la resta d'intèrprets perquè no hi ha cap paper fàcil.”

Massacrada a l'inici

Tot i que conté una de les àries més famoses de la lírica, Casta Diva, l'òpera Norma, escrita en tres mesos, va ser massacrada al començament, però amb el temps ha esdevingut una de les peces més preuades del bel canto.

En l'òpera també intervenen el tenor català Josep Bros, que debuta en el paper de Pollione. “Fins ara, aquest paper me'l mirava de lluny amb interès”, explica Bros, que actuarà acompanyat també per la mezzosoprano Marina Prudenskaya, que interpreta Adalgisa i que s'ha incorporat al repartiment fa poc. “Gairebé no vaig tenir temps de pensar-ho; era a casa i ara sóc aquí.”


Jaume Vidal
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet