ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

I Déu s’encarnà en un piano

12/5/2013 |

 

Programa: Grigori Sokolov. Obres de: Schubert i Beethoven

Lloc i dia:Palau de la Música

Hi ha artistes que semblen fets per ser prolongacions del mitjà al qual serveixen. Grigori Sokolov és una extensió del piano que té al davant. Ignoro com és la seva vida personal més enllà dels escenaris, però és possible que estigui tenyida del mateix blanc i negre que impregna les tecles dels Steanway que tenen el privilegi de ser acariciats pels seus dits.

Per a la seva nova actuació al Palau, on té un públic fidel i devot, el pianista rus va possibilitar que els ateus creguessin una mica en Déu, i que els sords i cecs a l’art en majúscules percebessin la bellesa en si mateixa.

Sokolov té una manera prodigiosa d’articular els sons, de dibuixar les textures de fragments tan essencials com el passatge quasi liederístic del tercer Impromptus D. 899 de l’opus 90 de Schubert; o de convertir les progressions harmòniques de la sonata Hammerklavier de Beethoven en successions narratives, com si la música pogués contribuir a la comprensió d’un tot senzill i complex alhora.

Parlar de virtuosisme és, en el cas de Grigori Sokolov, evidenciar el que salta a la vista. Perquè és molt més que això: és un rapsoda de la música, un poeta del teclat i l’evidència que, ni que sigui durant gairebé tres hores (la tanda de sis bisos va constituir una tercera part de tot el concert), Déu és possible que existeixi.


Jaume Radigales
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet