26/3/2013 |
Programa: Cor de Cambra del Palau i Il Fondamento
Lloc i dia:52a edició de la Setmana de Música Religiosa de Conca
L'ambaixada catalana en la 52a edició de la Setmana de Música Religiosa de Conca no ha pogut entrar amb més bon peu. El Cor de Cambra del Palau de la Música va brillar al costat de l'orquestra belga d'època Il Fondamento, dirigits per l'oboista Paul Dombrecht, en la inauguració de la sèrie de concerts de gran format de l'Auditori. Les dues formacions i quatre destacats solistes, entre els quals hi havia el baix David Pastor de la coral barcelonina, van interpretar amb gran càrrega emocional i refinament musical l'oratori 'Der sterbender Jesus' d'Antonio Rosetti, que se centra en les últimes hores de la Passió de Crist a la muntanya Gólgota. El tarragoní Albert Recasens, al capdavant del seu grup internacional La Grande Chapelle, completarà dimecres i divendres la presència d'artistes de Catalunya en aquesta gran mostra amb 19 concerts i altres activitats dedicada aquest any a la regió de Flandes.
Paul Dombrecht, al Teatre Auditori de Conca. SANTIAGO TORRALBA
Rosetti, nascut com a Anton Rösler, va canviar el seu nom per un d'italià en un intent que se li prestés més atenció en un moment de supremacia de la música transalpina. Coetani de Mozart li va costar, com a tants altres autors de la segona meitat del segle XVIII, fer-se un lloc, però malgrat que només va viure 42 anys, va deixar escrites 44 simfonies, 60 concerts, 17 misses i moltes obres més. L'encert de la Setmana que dirigeix Pilar Tomás ha estat donar a conèixer aquest bellíssim però poc conegut oratori i trobar els intèrprets adequats per donar-li vida. Dombrecht i els components del Cor de Cambra ja es coneixien i no és estrany que hi hagués una excel·lent conjunció entre tots els participants en la vetllada.
L'obra arrenca en la crueltat de la crucifixió de Crist i segueix amb la seva agonia expressades amb recitatius i àries, a més de dramàtics recolzaments corals, dels personatges que envolten Jesús (David Pastor), Maria (la soprano Liesbeth Devos), Joan (el tenor Ivan Goossens) i Josep d'Arimatea (la contralt Petra Nosskaiova). A cavall entre l'oratori i la cantata, la peça combina molt bé el gènere vocal amb l'instrumental amb belles melodies plenes de color que mantenen la tensió dramàtica de la relat, malgrat que troba a faltar la figura del narrador habitual en aquest tipus de propostes.
El públic va premiar amb prolongats aplaudiments l'esforç de tots els artistes, però les salutacions del cor van ser acollides amb bravos. Aquesta distinció demostra la bona feina feta per la coral barcelonina en un festival en què destaca la presència de l'Orfeón Donostiarra, Mozarteum de Salzburg, Collegium Vocale Gent dirigit per Philippe Herreweghere, Choeur Arsys Bourgogne, Ensemble Fenice o el pianista Javier Perianes. En les funcions prèvies ha cridat especialment l'atenció l'originalíssima actuació de The Royal Wind Music, una formació establerta a Amsterdam amb 13 intèrprets de diferents flautes renaixentista, entre les quals se n'inclou una de tres metres d'altura. Aquesta singular orquestra, dirigida per la talentosa María Martínez Ayerza, de Conca, va interpretar composicions de compositors francoflamencs a l'abarrotada església de Villaconejos de Trabaque, a més d'oferir l'Auditori una sessió didàctica per a escoles que va tenir un gran èxit.