25/1/2011 |
Programa: Brundibár a Terezín. Intèrprets: Girona XXI, Quim Lecina i els cors infantils de l'AGEMP, Rodamón i Amics de la Unió de Granollers
Lloc i dia:Auditori de Girona
La Sala Simfònica de l'Auditori de Girona va ser l'escenari diumenge passat de la representació de Brundibár a Terezín, un emotiu espectacle dissenyat a partir de l'òpera infantil Brundibár, escrita el 1938, just abans de la II Guerra Mundial, per Hans Krása i que, després de ser estrenada en un orfenat de nens jueus a Praga, es va representar cinquanta-cinc vegades al camp de concentració de Terezín (Theresienstadt), situat a l'antiga Txecoslovàquia, on el mateix compositor va ser internat abans de morir a Auschwitz.
Interessant i acurada posada en escena del guió de Quim Lecina, estructurada a partir del llibret i de la música que Adolf Hoffmeister i Krása van crear per als dos actes de Brundibár. Lecina va proposar una dramatúrgia que, en integrar el context dels assajos de l'òpera en la representació, amb les interrupcions que hi són pròpies, li va permetre donar al públic aquella informació necessària per tal de contextualitzar les sensacions viscudes pels deportats en aquelles tràgiques circumstàncies i les dades històriques d'aquella barbàrie.
Així, a més dels nens que intervenien en l'òpera, hi havia el mateix Hans Krása (Manuel Valdivieso), que dirigeix l'orquestra; el nen Pert Ginz (Joana Casanova), autor del llibre Diari de Praga, i la seva germana Eva Ginz (Berta Cabré), una de les poques supervivents de Terezín i que interpretava el paper de convidada a l'espectacle.
Destacada actuació dels cors que, ben preparats per Pili Sanz, Glòria Prats i Josep Vila, van mostrar un gran nivell musical, posant el bonic timbre i la bona afinació al servei de la dramatúrgia teatral, potenciada per les projeccions preparades per Marco Domenichetti i el disseny i la il·luminació proposats per Jep Verges.
El baríton Germán de la Riba es va mostrar segur en el paper de Brundibár i va saber conferir a la seva veu el caràcter i el color adequat que demanava el personatge.
L'Orquestra Girona XXI, amb una direcció controlada de Manel Valdivieso, va fer palès el seu bon nivell com a conjunt oferint una interpretació dinàmica i integrada magnificament en la representació artística de l'espectacle.