10/3/2010 |
Programa: The Barbirolli Quartet
Lloc i dia:Sala Oriol Martorell de l'Auditori (Barcelona)
Programa: Obres de Beethoven, Berio i Brahms per The Barbirolli Quartet.
La collita és abundant i demostra que la formació quartet gaudeix de bona salut a les nostres cartelleresEl mateix dia que el Quartet Barbirolli tocava en el cicle ECHO, el quartet Acies ho feia en el cicle Euroconcert. Els del Barbirolli són joves músics del Canadà, Austràlia i Gal·les, que van coincidir al Northern College de Manchester, i els d'Acies són austríacs. Entre un risc i una correcció pressuposada vam apostar pel primer, que, a més, s'escapava de l'estricte repertori clàssic incloent-hi una obra de Luciano Bèrio. A part del concert que comentem, cal recordar que el Quartet Casals té cicle propi, i que aquest any ens esperen en gira per les capitals catalanes recitals del Quartet Albada; a la temporada de cambra de l'Auditori, el Cuarteto Quiroga; al Palau, Ibercàmera du el Pavel Haas Quartet i Euroconcert, el Mozart piano Quartet, i a Nous Sons ens arriba l'Arditti String Quartet. La collita és abundant i demostra que la formació quartet gaudeix de bona salut a les nostres cartelleres. Observem que falta, des de fa molt de temps, la presència del Quartet Auryn, un dels millors del món, i sorprèn que el Quartet Debussy no hagi visitat encara el nostre país quan fa poc ha adquirit notorietat enregistrant una notable interpretació, com també ja havia fet el nostre Albada, del Rèquiem de Mozart en la versió de Lichtenthal.
El Barbirolli ha apostat pel format d'Els àngels de Charlie. Àngels de la Commonwealth podríem precisar. Tres noies joves, abillades elegantment amb espetec de colors, i un violoncel·lista amb frac impactaven visualment. Després van demostrar que eren músics molt bons. Els va costar una mica endinsar-se en el Quartet núm. 5 op.18 de Beethoven, però ja en el tercer temps van fer meravelles en passar-se la línia melòdica de l'un a l'altre tot palesant la solvència de la violista Ella Brinch; la solidesa de la segon violí Katie Stillman; el lirisme del primer violí de Rakhi Singh, i la cura de no trencar un so conjunt molt perfumat per part del violoncel·lista Ashok Klouda.Van captar l'atenció amb la llarga obra Quartet núm. 3 «Notturno», de Luciano Berio, que fa referència a un poema de Paul Celan. Van cloure el programa amb una àgil interpretació del Quartet núm.1 del op. 51, de Johannes Brahms, del qual un brodat allegretto ens restarà en la memòria i, finalment, van oferir una propina exquisida: el segon dels Three Idylls, de Frank Bridge.
Cal esmentar, dins del cicle de cambra, el concert de l'Arts Quartet del 22 de febrer, en què van oxigenar el repertori habitual amb un bonic Quartet núm. 2 op.26, de Korngold, i, amb Albert Guinovart al piano, un quintet de Nikolai Medtner. La propina va ser sòlida, una adaptació per a quintet d'una obra del mateix Guinovart, Tango, molt rodona, tocada amb un lliurament total per part dels músics.