ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Vivaldi al Ruhr

4/5/2009 |

 

Programa: Harmonie Universelle amb la direcció musical de Florian Deuter

Lloc i dia: Sala Oriol Martorell. L'Auditori

El XXXII Festival de Música Antiga de Barcelona amb el qual col·labora l'Obra Social de la Fundació «la Caixa» i en el qual enguany debuta en la direcció artística Jan Van den Bossche, de fet ja va començar el passat 17 d'abril amb un recital d'Anna Aguado a Santa Maria del Mar.

 

Això no obstant, la direcció posava l'accent en el concert que comentem avui com a novetat del festival, que enguany està destinat principalment a commemorar els aniversaris de Haendel, Haydn, Purcell i Mendelssohn però que inclou també un recital de piano dedicat a Isaac Albéniz als cent anys de la seva mort.

El conjunt Harmonie Universelle que dirigeix Florian Deuter ha fabricat un so ben propi que va sobtar, principalment, en la interpretació de dos concerts d'Antonio Vivaldi en què va oferir un so compacte, com un mur sonor de molta intensitat i que fa pensar tal vegada com històricament va ser rebuda per Alemanya del Nord la música de Vivaldi, amb una versió ben diferent de la que fan els conjunts italians, però no menys expressiva ni comunicativa.

Va aflorar com a figura important la violinista Mònica Waisman que va sostenir un diàleg amb el mateix Florian Deuter en el Concert per a dos violins, cordes i baix continu en Do major, RV 508, amb una aportació superba.

D'altra banda, el Haendel dels de Deuter també està distant de la concepció solemne i luxuriant dels conjunts anglesos o de la il·luminada de Jordi Savall. Tirant quasi a l'expressionisme, sovint subratllen el caràcter àcid de les harmonies. Destaquen, com diu el programa de mà, «les llums i ombres, consonàncies i dissonàncies» en unes versions ben preparades.

A vegades, com en el Concerto grosso final que van interpretar, s'agraeix que en l'adagio deixin fluir el so natural, sense tanta intensitat, que aleshores se'ns filtra com un obsequi delicat.

Amb aquest i els concerts de Jordi Savall dels dies 21 i d'ahir, diumenge 3 de maig, de l'Orquestra Antiga de l'Esmuc, s'hauran ofert sis dels dotze concerti grossi de l'Opus 6. de Haendel. Com a propina van oferir l'Aria en Re de J.S. Bach.


Jordi Maluquer
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet