Tosca, al Real de Madrid
Espert triomfa al Real amb l'òpera de Puccini
16/1/2004 |
Una producció amb protagonisme musical i brillants idees escèniques.
DIRECCIÓ Núria Espert
SALA Teatro Real de Madrid
DIA 14 de gener del 2004
La directora d'escena Núria Espert va rebre una merescuda i llarga ovació al final de l'òpera Tosca, de Puccini, una producció amb una aparença convencional però plena d'idees intel.ligents. El director artístic Emilio Sagi havia convidat l'actriu catalana pel doble motiu del seu currículum líric i pel seu paral.lelisme professional. I ho va encertar de ple.
Convencionalitat que respecta la cronologia, la ubicació i el clima. Roma cap al 1800, sota la pintura del Crist irritat del Judici Final, de Miquel Àngel, a la Capella Sixtina i els condemnats a la base, brillant proposta de l'escenògraf Ezio Frigerio. Però darrere d'aquestes aparences s'hi cola un discurs de corrosiva lectura.
Al primer acte es presenta la peripècia i gairebé no sorprèn que el policia Scarpia, magnífic Ruggero Raimondi, i els seus esbirros vesteixin de clero, encert de la figurinista Franca Squarciapino. Espert esborra les fronteres entre religió i poder civil.
La càrrega eròtica es materialitza al segon acte, quan Scarpia doblega la voluntat de Tosca, una excel.lent Daniela Dessí, a la vista de la tortura de Cavaradossi, l'a- mant, protagonitzat de forma convincent per Favio Armiliato. Hi ha una conjunció de violència i sexe mai exposat de manera tan clara sense caure en el verisme.
Les àries Vissi d'arte i Adéu a la vida van ser cantades amb intimisme com correspon als textos. Cors i orquestra van complir a les ordres de Maurizio Benini.
Se'n fan 14 representacions fins al 31 de gener. A Tosca l'interpretaran Sánchez, Kabaivanska i Romanko; Cavaradossi, Malagnini; i Scarpia, Baquerizo.
Luis Polanco
El Periódico