ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Esforç recompensat

28/1/2009 |

 

Programa: The Sixteen. Palau 100. Cor Jove de l'Orfeó Català. Dir: H. Christophers.

Lloc i dia:Palau de la Música

 

Memorable concert del cicle Palau 100 per l'esforçada participació del Cor Jove de l'Orfeó, l'orquestra The Sixteen i un programa centrat en els quatre Himnes de la coronació de Händel.

Fundat el 1986 i dirigit per Esteve Nabona, aquest cor forma una cinquantena de cantaires d'entre 16 i 25 anys. Va triomfar per la demostració de conjunció i fermesa, i concerts d'aquest nivell són el que li pertoca havent assolit una envergadura consolidada. Sense desequilibrar-lo, hi predominen les veus femenines i la potencialitat del grup es feia clarament perceptible en els passatges relaxats, on desapareixia un punt de pesantor que no semblava molestar el director.

Harry Christophers va fundar The Sixteen fa trenta anys i l'ha dut a ser una referència i, darrerament, a la diversificació cap al classicisme, l'òpera i el segle XX. Dirigeix de manera alambinada i amb tanta tensió com eficàcia tècnica i es va bolcar en la concertació coral en conjuntar-se els músics per l'arquet del primer violí.

Händel, ja nacionalitzat anglès, va escriure el 1726 quatre anthems (motets) per a la coronació de Jordi II, sent el més breu el cèlebre Zadok the priest. S'hi adverteix la influència italiana i de Purcell en una combinació premonitòria del gran estil händelià. Segons pràctica de l'època, hi van sonar intercalats l'Entrada de la reina de Saba (de Salomó), l'obertura de Jephtha, el majestuós final del Messies i el Concert núm. 4 per a orgue amb exquisides correspondències entre clavecí, orquestra i un orgue portàtil de so arcaic que deixava sentir el mecanisme que tocava amb parsimònia Alastair Ross.


Xavier Casanovas Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet