ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

L'àngel de Kurt Weill canta a Sant Feliu

Festival de la Porta Ferrada.

14/8/2008 |

 

Programa: UTE LEMPER

Lloc i dia:Espai Port (Sant Feliu de Guíxols).

 

 

«Mai entendré aquesta diferenciació que, segons alguns, hi ha entre música seriosa i música lleugera. Només hi ha música bona o dolenta.» Kurt Weill (1900-1950) definia d'aquesta manera –si bé parafrasejant Oscar Wilde– la seva concepció de la música; unes composicions, les de Weill, on es fusiona el jazz, l'òpera, el ballet o la música de cabaret, amb la màxima d'oferir el millor possible; música popular, però també intel·ligent; una música, doncs, en perfecte i simètric procés de creixement i maduració; una música a vegades al servei de la política i la revolució, però també enamorada de la pròpia experiència musical i que es manté vigent. Peces, doncs, inoblidables, com ara, I'm a stranger her myself o Surabaya Johnny , entre altres, que van servir dimarts a la nit, a l'espai del port de Sant Feliu de Guíxols, per introduir-nos en una magnífica primera part a l'univers Kurt Weill.

I és que el Festival de la Porta Ferrada va voler escenificar així el seu particular homenatge a Kurt Weill i Bertolt Brecht. Dos autors que han ajudat a redefinir el teatre del segle XX. I, si algú podia cantar Weill, aquest només podia ser Ute Lemper; magnífica, radiant, amb el seu cos alt i desairós dominant cada mil·límetre de l'escenari; amb el seu gest carregat de mim, passió; amb una veu que es mou en molts i subtils registres, que dolceja o es trenca, que puja d'intensitat o cau en la intimitat més absoluta. La gran Lemper va deixar-se posar novament sota l'ombra de Weill, autor del qual ha cantat peces durant anys, si bé ara els seus treballs van per camins diferents. Lemper no es va limitar a cantar, sinó que va aprofitar en aquesta primera part per explicar abans de cada cançó el periple de Weill des de la seva alemanya natal fins a arribar als EUA, on va col·laborar amb Ira Gershwin i on va morir mentre preparava un musical d' Huckleberry Finn , de Mark Twain. Després de la primera part, Ute Lemper i la ballarina Catherine Allard, quatre ballarins, dos tenors, un baríton, un baix i l'Orquestra de Barcelona 216, sota la direcció del mestre José Luis Estellés, van oferir-nos el ballet cantat Els set pecats capitals , última col·laboració entre Weill i Brecht. Teatre compromès, expressionista, i que a Sant Feliu vàrem tenir la sort de seguir amb la veu, el gest i la classe de la gran Ute Lemper. Divina.


JOAN TRILLLAS
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet