20/3/2008 |
Programa: Els russos i els Rasumovski I
Lloc i dia:L'Auditori
Quartet Casals: els russos i els Rasumovski I
Temporada de camra de L'Auditori.
L'Auditori, 17 de març.
Com a grup resident de L'Auditori, el Quartet Casals centra la temporada de cambra i amb aquest concert encetava un minicicle que aplega en tres tríades els sis Quartets op. 33 de Haydn -que representen una declaració urbi et orbi de la forma sonata- amb els tres Quartets Rasumovski op. 59 de Beethoven.
Ambdós compositors van advertir en publicar-los que feia molts anys que no es dedicaven a aquesta formació. Haydn en va esperar deu entre l'op. 17 i aquests formidables Quartets, en un estil nou i original, anomenats russos per haver-se estrenat durant la visita a Viena del futur tsar Pau I. Beethoven, sis, entre el darrer Quartet Leibkovitz i el primer dedicat a l'ambaixador rus Rasumovski, d'una novetat, envergadura i dificultat tals que va exclamar, en protestar-li el violinista Schuppanzigh, que no escrivia per a intèrprets com ell, sinó per al futur.
La sessió va ser un èxit absolut, amb una satisfacció desbordant davant la síntesi -marca del Quartet Casals i fruit d'una tasca exhaustiva- entre caràcter, vehemència, espontaneïtat, rigor i innovació. Els músics no paren d'aguaitar-se multiplicant la mirada perquisidora tan característica del violoncel·lista Arnau Tomàs, un gest compartit i vivificador que indica que els inspira tant el batec dels companys com la fidelitat als pentagrames.
Van tocar el primer i tercer de l'op. 33 de Haydn i el simfònic setè de Beethoven, el que comença com si connectés amb el més enllà i que commou fins al moll de l'os. Memorables la violència soterrada entrellucada a l'amable allegretto i la falsa ingenuïtat aplicada a l'infreqüent Scherzo D. 76 de Schubert ofert com a regal.