17/3/2008 |
Programa: 'Passió segons Sant Mateu', de Bach
Lloc i dia:L'Auditori
Cor de Nens de Windbach. Deutsche Kammer-virtuosen Berlin. Dir: K.F. Beringer. Ibercàmera. L'Auditori, 11 de març.
En escoltar la Passió segons St. Mateu de Bach s'ha de ser conscient que els objectius són com a mínim dos: gaudir-la en el vessant musical i comprendre'n els aspectes estètics. I la versió de Karl-Friedrich Beringer va complir el primer tot i es va quedar curta en el segon en partir d'un concepte minuciós i dinàmic, però laic i poc emotiu, amb els corals juxtaposats a les àries sense emanar-ne com a corol·laris.
El desenvolupament entre els esfereïdors cors extrems el marca el relat evangèlic conjuntat amb la dramatització dels diàlegs i la intervenció del poble. Les àries i corals, els més punyents de tota la música barroca, s'han d'intercalar com a meditacions. Però l'encast el va malmetre la fluixesa de la mezzo Rebecca Martin i el baix Peter Schöne que imposaven una rigidesa academicista allà on calia una mística elevació. Més engrescadors van resultar la soprano Jutta Böhnert i el tenor Thomas Coley i la categoria del tàndem Thomas Laske com a Jesús i Markus Schäfer com a narrador tot i una tensió desproporcionada.
Veus solistes clares i claríssimes, les dels Nois de Windbach, l'escolania orgull dels bavaresos, lògicament desproveïda dels ressons més complexos i colpidors. Van cantar a un alt nivell, però decandits al final. Òptims el baix continu, els solistes instrumentals i l'orquestra amb orgues d'època i instruments moderns (amb cordes de tripa i sense vibrat). Cal recordar que Ibercàmera oferia fa tres anys el Rèquiem de Mozart amb els mateixos intèrprets.