ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Nobilíssim guiatge

5/3/2008 |

 

Programa: Palau 100. PHILHARMONIA Orquestra. R. Muti

Lloc i dia:Palau de la Música Catalana

 

El ballet Nobilissima visione de Hindemith figurava al concert i nobilíssima va ser la direcció de Riccardo Muti davant la Philharmonia. Aquesta orquestra ha tingut per titulars Klemperer, Mutti mateix durant deu anys, Maazel, Sinopoli i, ara, Von Dohnány, i sempre ha figurat entre les grans centúries europees amb una plenitud i ductilitat producte d'una disciplina perceptible fins i tot en la presència sobre l'hemicicle.

Van tocar l'obertura de Rosamunda i la Inacabada de Schubert amb unes cordes vellutades i sota un control absolut. Muti no s'aprofita de la fama acumulada i defensa cada actuació com si en depengués la valoració global de la seva carrera. Amb gests mínims va prescriure un Schubert dramàtic, d'una gran solidesa estructural i de línies clares que el duien a atenuar les violes i contrabaixos per tal de primar la melodia. Aconseguia una tensió d'efectes punyents més per la retenció del tempo que pels contrastos dinàmics.

Recolzat en la tècnica fabulosa dels músics i amb una viva gestualitat va impressionar en la suite de Hindemith i en l'orgiàstic Poema de l'èxtasi de Skriabin que ell tan estima. La densitat textural aconseguida al primer i les irisacions cromàtiques i la potència aclaparadora del segon el confirmen com un director totterreny, imaginatiu alhora que d'una precisió ultratoscaniniana. Autòcrata fins al final, va reglamentar els aplaudiments...

La suavitat del Nocturn del napolità Giuseppe Martucci, compositor coetani de Skriabin i que ell, conciutadà seu, sempre promociona, va cloure la vetllada amb perfums de decadència i refinament.


Xavier Casanoves Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet