La JONDE a l'Auditori interpretant Dutilleux
Tot un món proper
19/1/2008 |
JONDE. X. PHILLIPS, VIOLONCEL. DIR: E. COLOMER. AUDITORI, 16 DE GENER.
Tot un món llunyà és el títol del concert d'Henri Dutilleux i un món proper és el que s'obre quan toquen músics joves com els de la JONDE convidats per l'OBC amb Edmon Colomer, el seu primer titular. Es formen en cinc trobades i l'objectiu de proveir de noms autòctons les orquestres resulta prioritari en comprovar que la recent centúria valenciana n'ostenta quatre entre setanta instrumentistes de corda.
Aquesta lleva no figurarà entre les memorables pel so agarbuixat i l'escassa personalitat de la majoria de primers faristols, amb excepcions com el timbalista, en qui tothom es va fixar pel protagonisme que li atorguen els Encanteris oblidats, del xinès Qijang Chen (1951), un deixeble de Messiaen, en què va demostrar, un cop controlats els nervis, una excel·lència no compartida amb l'aclaparada concertino. És una obra que gira sobre un concentrat nucli sonor, digne pòrtic al magne Tout un monde lointain (del 1970) del nonagenari Dutilleux. Hi va brillar com a excepcional violoncel·lista el parisenc Xavier Phillips, un primer espasa promocionat pel dedicatari de la peça, Rostropóvitx. Complexa i inspirada, Les flors del mal, de Baudelaire, creix per alternança de tensions, cataclismes i seqüències oníriques. El solista, sol·licitat al límit, obre uns espais determinats per encapçalaments poètics com el sensual orientalisme del final, tan car al poeta. Va ser una versió ben resolta.
No es pot dir el mateix d'una coratjosa -i ovacionada- Consagració de la primavera, de Stravinsky d'un rebombori que n'anorreava l'agressivitat convulsa i del regal d'una jota del Sombrero de tres picos abocada a l'efectisme.
Xavier Casanoves Danés
Avui