L'Ensemble de l'Orquestra de Cadaqués a l'Auditori de Girona
Desgavell i harmonia, dues cares de la moneda
26/11/2007 |
Intèrprets: Ensemble de l'Orquestra de Cadaqués; Vasily Petrenko (director)
Lloc i dia: Auditori de Girona, dissabte 24 de novembre
L'Ensemble de l'Orquestra de Cadaqués sembla mostrar diferents formacions sota un mateix nom i, encara que això, a priori, pugui comportar una diversitat en els resultats, és cert que permet també optimitzar-los quan es plantegen repertoris essencialment diferents. Aquest esperit, avalat per la seriositat i la gran qualitat interpretativa que han mostrat sempre els membres de l'ensemble, és el que s'esperava en el concert del dissabte.
La realitat, però, va ser una altra i el concert va tenir dues parts ben diferenciades. Si en la segona part, un ensemble completament concentrat i plenament integrat amb la música va oferir, sota la meticulosa direcció de Vasily Petrenko, una excel·lent i comunicativa versió del Pierrot Lunaire, en la primera, amb una obra que d'entrada semblava oferir més garanties d'èxit com ara el Quintet amb piano en la major ‘La truita', D.667-Op.114 de Franz Schubert, els membres de l'ensemble, que, tret del violoncel·lista, eren diferents que en l'obra de Schoenberg, van donar la sensació que no ho havien treballat el suficient perquè mínimament pogués funcionar al nivell que s'esperava de la formació. El desgavell va ser tan notori que va ser impossible captar les subtileses de la rica textura de la magnífica partitura de Schubert. Subtileses que van ser perfectament captades i interpretades a Pierrot Lunaire per Marianne Posseur i els membres d'un «altre» ensemble. Cada instrumentista sabia el rol que Schoenberg li havia reservat a la partitura i el diàleg amb l'expressiu i intens sprechstimme (literalment, veu parlada) de la cantant belga va arribar al públic amb una gran força dramàtica.
JOSEP JOFRÉ
El Punt