ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

Història musical del Palau de la Música Catalana

Història musical del Palau de la Música Catalana

Classificació temàtica: Música simfònica i concertant


Història musical del Palau (1908-2018)

Pere Andreu Jariod.

Huygens Editorial. Barcelona, 2018, 253 pàgs.

ISBN: 978-84-15663-92-8.

Huygens Editorial

Huygens Editorial acaba de publicar Història musical del Palau 1908-2018 del divulgador musical Pere Andreu Jariod. Es tracta d’un llibre de valuosa riquesa il·lustrativa sobre la història musical del Palau al llarg dels seus 110 anys d’existència presentat en edició de luxe: en gran format, tipologia i cos de lletra variats, paper gruixut i setinat, disseny atractiu, cobertes dures i una innegable qualitat en la reproducció de fotografies. A més, no hi ha falta l’índex onomàstic ni un resum cronològic, necessaris per a una consulta puntual.

Com el llibre el Palau de la Música Catalana. Simfonia d’un segle amb textos de Joan Anton Cararach (Edicions 62, 2007) en ocasió del centenari de la institució, aquest també és un obsequi idoni per a mecenes, patrocinadors, souvenir o fermall de biblioteca, més enllà del reflex cultural i social que ofereix sobre l’entitat. Allà on Cararach se centra en l’arquitectura i la gestió condensant les fites musicals en un estil proper al reportatge; Jariod ofereix una vessant de la trajectòria musical en un discurs ben plantejat i perfilat amb pinzellades puntuals sobre la història de la ciutat. Ho fa partir de textos concisos, amens, d’aquells que ofereixen els elements bàsics sense exigir al lector una lectura absorbent. D’aquesta manera engloba des del naixement de l’Orfeó Català i del Palau, el projecte social de Pau Casals, els difícils anys de la guerra fins al Rèquiem del compositor Albert Guinovart estrenat el passat gener. En aquest recorregut ben delimitat s’atura en fites com la presentació de Wanda Landowska l’any 1909; el centenari de la Missa Solemnis de Beethoven el 1924, l’única actuació d’Stravinski al Palau el 1933, l’ estrena del Concert per a violí i orquestra “A la memòria d’un àngel” d’Alban Berg el 1936 o el naixement del cicle El primer Palau i l’ acollida de promotors de concerts de luxe com Ibercamera. Jariod també cita –ni que sigui de passada- altres cicles que han marcat l’agenda de la seu barcelonina (Concerts simfònics de l’OSV, els de l’ONCA, el Cicle d’orgue, etc) ni descuida la presència de la nova cançó i el jazz. En conjunt el llibre ofereix un mostrari obert a la realitat musical del Palau i del país, evitant caure en la petulant dinàmica de bona part de la crítica jove –i no tan jove- només atenta als grans cicles i icones internacionals.

En el decurs dels vuit capítols s’ intercalen textos signats per una plèiade de personalitats (crítics, divulgadors, gestors, algun músic) vinculats al Palau, que aporten des de visions personals i suggerents a informacions funcionals o directament intranscendents, merament honorífiques. En aquest sentit i especialment en les darreres pàgines, la inclusió d’extractes de premsa també revela la influència de cercles i firmes. Escriure per una capçalera de prestigi no es sinònim de qualitat: a Catalunya hi hagut i hi ha bons comentaristes en mitjans menys ponderats. Per cert, sis dels autors dels set títols musicals de Huygens Editorial tenen vincles amb Catalunya-Música i/o el Palau de la Música Catalana. Curiós.



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet