ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

Arquitecturas de la emoción. La monografia sobre Benet Casablancas

Arquitecturas de la emoción. La monografia sobre Benet Casablancas

Classificació temàtica: Sense classificar


La música de Benet Casablancas. Arquitecturas de la emoción.

Javier Pérez Senz (editor).

Galaxia Gutenberg. Barcelona, 2017, 343 pàgs.

ISBN: 978-84-17088-73-6.

Galaxia Gutenberg

Recomanat per Catclassics

Com a conseqüència d’un any ple de reconeixements, actes i projectes de diversa mena pel 60e aniversari, Benet Casablancas (Sabadell 1956) ha vist publicada una excel·lent monografia entorn a la seva figura com a compositor, professor i intel·lectual. Ha estat possible gràcies a la tasca de Javier Pérez Senz que ha compilat i editat una amplia varietat de materials, repartits en nou capítols més els apèndixs seguint un enfocament plural i polièdric adient a l’ homenatjat. Metodològicament s’allunya de la periclitada biografia desenvolupada cronològicament amb aturades en l’anàlisi de l’obra.

És cert que això últim suposa un eix fonamental del llibre, diríem transversal, però no s’organitza típicament per gèneres ni en un bloc apartat, tot i concentrar-se específicament en els “Estudios analíticos” i en “Música y artes plásticas” dedicat a la relació interdisciplinària de la música i les influències de les obres artístiques en les seves composicions. L’examen detallat –fins i tot compàs a compàs- del seu llenguatge, estil i principals innovacions s’integra en altres capítols centrats en diferents aspectes, ja sigui amb paraules del propi compositor o amb estudis d’altíssim nivell musicològic (Víctor Estapé, Pablo Moras, Antoni Pizà, Benjamin Davies, Germán Gan Quesada). En aquests tampoc hi ha tendència a abordar les obres per gèneres segons la vessant mes positivista i tradicional, si no en funció de solucions estilístiques i compositives en una perspectiva menys focal i més concatenada del pensament creatiu de Casablancas. Un fet que ja estimula a apropar-se al llibre i l’artista com a músic i intel·lectual. 

Aquest volum és un retrat de la personalitat, filosofia vital i les conviccions artístiques d’un creador que agrupa com pocs el perfil de músic humanista, segons indica el pròleg. Així ho evidencien els capítols “retratos” i “testimonios” amb impressions signades per diferents personalitats; “pasión del maestro”, versat en la seva faceta docent; o “escritos sobre la música”. En aquests darrers Casablancas es revela com un docte i dens assagista, hàbil i orgànic en l’estructura, amb un verb proteic i poètic arrelat a un pensament en continua expansió, amb digressions que no desequilibren el flux discursiu, alhora que les seves enumeracions i aposicions tensionen sense trencar ni el ritme ni la comprensió del relat.

D’altra banda, el pes de la crítica en concret i dels mitjans de comunicació en general es recull en declaracions, observacions i extractes que mostren la recepció de les obres com a testimoni històric i estètic. En aquesta recopilació de premsa Pérez Senz ha intentat encabir a una varietat estimable de plomes, però en conseqüència ha descartat firmes suposadament secundaries o, al menys, sense el prestigi d’altres. Aquesta elecció naturalment pot distar de la qualitat de les observacions, opinions i referències -tant de les obviades com de les escollides-. En aquest sentit, cal lamentar l’absència de mitjans de comunicació i actes –suposadament menors?- com Diari de Sabadell i Joventuts Musicals de Sabadell, sempre atents a l’activitat i projecció del seu il·lustre conciutadà gràcies a noticies, entrevistes, ressenyes i concerts i conferencies respectivament. El diari només apareix una sola vegada, potser perquè el localisme de la publicació devalua la credibilitat de la selecció, quan en realitat potencia el seus màxims exponents. Respecte a l’entitat, no es testimonien els concerts d’homenatge organitzats per aquesta activa secció de Joventuts Musicals el març del 2017 -potser massa propers a l’edició del llibre- ni deu anys abans, durant el seu cinquantè aniversari. Aleshores, el Grupo Modus Novus dirigit per Santiago Serrate va oferir un monogràfic sobre el compositor interpretant Petita Música Nocturna, New Epigrames i les Set escenes de Hamlet. També han quedat excloses les impressions de diferents crítics de l’estrena de Trio Albumblatt für Arriaga pel Trio Arriaga el 5 de novembre del 2015 en el Petit Palau de la Música Catalana. Pocs compositors nacionals contemporanis han rebut tanta atenció regularment en mitjans i entitats de aquesta dimensió.

L’apartat “Entrevistas” despulla eficaçment la ment desperta i en estímul constant del músic, a partir d’una selecció minsa però suggestiva de converses amb diferents periodistes. Tot i que les cinc transcrites comparteixen eixos discursius i temàtics amb una inevitable reiteració són un testimoni excel·lent de l’amor per la cultura i la creació com a via de creixement personal. Per últim, els apèndixs clouen aquesta magnifica monografia amb una secció epistolar, una cronografia professional, una relació discogràfica, un catàleg oficial de les composicions i un llistat de les publicacions de Casablancas com a assagista i investigador.

Galaxia Gutenberg presenta el volum en estil rústic amb solapes, de mida sensiblement més gran que l’estàndard, tipografia i cos de lletra còmodament llegibles, així com amb una agraïda inclusió d’extractes de partitures i fotografies. No obstant, cal assenyalar que a la pàgina 158 la numeració de les notes al peu es errònia: la número 52, indicada al final d’un paràgraf, hauria de considerar-se la 56 si realment és una nota al peu de pàgina. Però no apareix el text de la suposada ni en aquesta pàgina ni en la següent. Peccata minuta, només indicada per a una possible revisió futura d’aquesta referència indispensable per a especialistes de tota mena interessats en el sabadellenc Benet Casablancas.



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet