ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mā de guido
 

NOVETAT

Suite bibliogrāfica pel 2016 (II)
Suite bibliogrāfica pel 2016 (II)
Suite bibliogrāfica pel 2016 (II)

Suite bibliogrāfica pel 2016 (II)

Classificació temàtica: Sense classificar


El ciclo de canciones

Laura Tunbridge

Ediciones Akal. Madrid, 2016, 240 pàgs.

ISBN: 978-84-460-4354-6

 

En lo profundo de un oído. Una estética de la escucha.

Peter Szendy

Ediciones Metales Pesados. Santiago de Chile, 2015, 126 pàgs.

ISBN: 978-956-8415-815

 

Historia del teatro en 105 argumentos

Liuba Cid

Ediciones Cumbres. Barcelona, 2014, 410 pàgs.

ISBN: 978-84-942793-3-1

Ediciones Akal, Ediciones Metales Pesados, Ediciones Cumbres

El devessall de novetats bibliogràfiques musicals d’aquest 2016 ens atansa a diverses  novetats que participen d’una diversitat que enriqueix el camp musical tot i no esvair grans llacunes endèmiques del sector. Si el lied o cançó culta centra les nostres preferències, la història del gènere servida per Laura Tunbridge a Akal és una excel·lent opció en llengua castellana actualment.  Es tracta d’un llibre ben filat que metodològicament trena anàlisi musical, contextualització històrico-geogràfica i els condicionants de la seva interpretació centrant-se en una selecció d’obres que mostra la preferència de l’autora sense restar-li validesa. A més, El ciclo de canciones, inclou incisos en l’obra de compositores, presenta nombrosos fragments de partitures i dedica un capítol als àlbums conceptuals de la música pop.

Escoltar com a acte reflexiu

Ediciones Metales Pesados ha editat cinc assaigs de l’especialista francès Peter Szendy que reflexionen sobre l’acte d’escoltar, la lectura i el pensament així com la relació entre sentits des d’una perspectiva sociològica i estètica. Per exemple, la sincronització entre l’element visible i l’audible a la pel·lícula Blow out (1981) de Bryan de Palma en un capítol enfocat al road movie que, com la majoria, s’han publicat en revistes especialitzades i d’investigació al llarg dels darrers deu anys.

La lectura és àgil tot i capítols d’interès i extensió desigual, dels que se’n deriva la idea d’una escolta com a un subjecte de subjecte. És a dir, un punt de fuga infinit de retorn cap a un mateix i cap al punt de partida, de recolliment o d’inversió. El que en altres treballs, Szendy ha batejat com a subjecte d’un subjecte és també aquí un ritme, una reposició, un fragmentació d’un tema. Però també les seves adaptacions a diverses facetes i les seves repeticions. Unes repeticions des del fons i com a fons. Una escolta que sempre és més d’una escolta, més d’una interpretació. Perquè l’escoltar és un acte de configuració en si mateix. En aquest sentit són molt suggerents els assaigs centrals (Cuando el teatro se escucha; El oído de Derrida.”Escuchar”, auscultar, puntuar; Sondear) versats sobre el teatre dins el teatre i des del teatre; sobre la diferencia i vincle de l’escolta i l’auscultació en relació al llenguatge vehiculades per Heidegger i Derrida; i sobre els It-narrative o autobiografies de les coses. En aquests darrer capítol hi destaquen reflexions entorn el so i l’espai, l’ecotectónica, l’ecocolocació i el tractat d’auscultació de Laënnec De l’auscultation médiale (1819). Cal assenyalar la manca d’arguments exposats per l’autor a la pàgina 18 en afirmar que Orfeo assassina a Euridice: en el reduccionisme de la idea hi ha exageració i imprecisió. L’edició és utilitària amb cobertes toves i una tipografia i cos de lletra espaiats.

Descobrint històries de teatre

Ediciones Cumbres és un jove segell editorial avesat a la investigació sobre el món teatral, i escènic en concret, que està ampliant el seu catàleg amb títols molt suggerents que en alguns casos han requerit més d’una edició. És el cas de la Historia del teatro en 105 argumentos, amb que la directora teatral i professora universitària Liuba Cid configura una eina elemental, breu i esquemàtica que ajudarà a ampliar la cultureta bàsica i incentivar el coneixement del teatre a partir dels resums argumentals de títols clàssics, universals. Ho fa amb un llenguatge col·loquial i podria dir-se que el llibre substitueix la consulta a la moderna viquipèdia com per presentar un rigor del que el mitjà internàutic no (sempre) gaudeix.

Totes les èpoques queden reflectides des l’Antiguitat fins al segle XX, amb incisos en les tragèdies gregues i comèdies d’Aristofanes i Plaute d’una banda i Brecht, Sartre i Pinter de l’altra. A més, abunden les incursions en el teatre espanyol i, en concret, de l’imprescindible segle d’or espanyol en una selecció personal davant la que, parafrasejant el tòpic castellà, pot afirmar-se que no s’hi compten tots els que són però els que s’hi ha comptat en són. Es tracta d’un títol molt útil per conèixer ràpidament, senzilla i efectiva els arguments de les versions originals i matrius d’algunes òperes de repertori: des del Boris Godunov de Pushkin al Faust de Goethe passant per Don Juan tenorio de José Zorrilla sense oblidar La dama de las camelias d’ Dumas fill per citar alguns exemples paradigmàtics del segle XIX. L’edició segueix els preceptes del llibre d’estil seguit per Ediciones Cumbres amb més de quatre-centes pàgines, algunes il·lustracions i reproduccions de gravats, amb un cos de lletra gros, espaiós i uns marges amples que agilitzen la lectura.



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de